Endnu en kyllingegigant vender mangeårigt underskud til overskud
I mere end et årti har Rose Poultry haft underskud på bundlinjen. Den tid er nu forbi.
Det fortæller selskabet i en pressemeddelelse, der følger deres seneste årsregnskab.
Bag det beskedne overskud på 1,3 mio. kr. gemmer sig en vækst i nettoresultatet på 85,1 mio. kr. fra -83,3 mio. kr.
- Det her resultat er i høj grad et produkt af fælles indsats og dedikation på tværs af hele værdikæden, udtaler administrerende direktør i Rose Poultry, Morten Cederberg.
- Vi er lykkedes i hele værdikæden – fra gård til bord. Det gælder vores dygtige danske landmænd, vores stærke relationer til kunder i både ind- og udland og ikke mindst vores engagerede medarbejdere og ledere i hele virksomheden.
I selskabets pressemeddelelse fremhæver de en målrettet indsats på ferske produkter, hakket kylling, færdigstegte produkter og et øget fokus på velfærd. For Rose Poultry udgør netop velfærdskyllinger lige under 25 pct. af deres samlede produktion. Det er en andel, som de forventer vil fortsætte med at stige de kommende år i takt med forbrugernes krav til dyrevelfærd.
Foruden produkter har selskabet også fokuseret på sine omkostninger. Bl.a. har de sænket deres finansielle omkostninger med næsten 10 mio. kr.
Optimistisk for 2025
Selskabets administrerende direktør ser optimistisk på 2025.
- Vi tror på vores strategi. Vi ser fortsat vækst i efterspørgslen efter god, dansk kvalitetskylling – særligt produkter med fokus på dyrevelfærd. Samtidig oplever vi stigende interesse for både hakket kylling og færdigstegte løsninger, som passer perfekt ind i moderne forbrugeres hverdag, udtaler Morten Cederberg.
Rose Poultry ser samtidig den grønne omstilling som et element, der bringer vækst til deres produkter. For kylling er blandt de kødprodukter med et lavere klimaaftryk.
- Kylling er blandt de kødtyper, der har det laveste klimaaftryk. Når det kombineres med vores fokus på dyrevelfærd og dansk kvalitet, står vi stærkt i forhold til både forbrugernes forventninger og samfundets klimamål, siger Morten Cederberg.
Trods regnskabet markerer en fremgang, understreger direktøren, at Rose Poultry ikke er i mål, men at det er vigtigt, at virksomheden øger samarbejdet i sin værdikæde, og at den fortsat styrkes.
- Vi er på rette spor, men der er stadig masser af arbejde foran os, udtaler Morten Cederberg.
Nye ejere
Sorte tal på bundlinjen er ikke det eneste nye for Rose Poultry, der fra januar i år fik ny administrerende direktør i Morten Cederberg og i 2024 fik nye ejere. Det var hollandske Plukon Food Group, der er Europas næststørste fjerkræsproducent. Rose Poultry skriver, at det nye ejerskab åbner nye muligheder for udvikling og innovation.
- Det nye ejerskab giver os adgang til en endnu bredere produktportefølje og international erfaring, som vi kan drage fordel af i vores videre arbejde. Vi forventer, at det vil styrke vores position som markedsleder i Danmark og give os et endnu stærkere udgangspunkt i arbejdet med at levere god, dansk kvalitetskylling, siger Morten Cederberg.