Fairtrade-bananen stormer frem i dansk dagligvarehandel
Fairtrade-bananen er blevet et folkeligt valg blandt danske forbrugere.
I 2024 blev der solgt næsten 18 millioner kilo Fairtrade-bananer i danske supermarkeder, svarende til over 100 millioner bananer. Det gør den gule frugt til en central løftestang for Fairtrade-mærket Danmarks samarbejde med dagligvarebranchen. Ifølge organisationen er Fairtrade-bananer nu tilgængelige i stort set hele dagligvarehandlen – fra discountkæder til supermarkeder.
Det oplyser Fairtrade-mærket Danmark i en pressemeddelelse.
- I dag har stort set hele den danske dagligvarehandel Fairtrade-bananer på hylderne – fra discount til supermarked. Bananen er det klare lyspunkt i et år, hvor markedet for mærkningsordninger var præget af prisusikkerhed, yderligere vækst i discount, tårnhøje råvarepriser og pres på forbrugernes økonomi, siger Camilla Erika Lerberg, som er direktør i Fairtrade-mærket Danmark.
Bananerne har givet organisationen en licensindtægtsstigning på 9,4 procent og er dermed den bedst performende produktkategori sidste år. Det gav Fairtrade-mærket et overskud på knap 625.000 kr. efter et underskud året før.
Blandt kæderne markerede Rema 1000 sig med vækst i salget af Fairtrade-bananer, understøttet af åbningen af 52 nye butikker.
- Vores nye butikker er en væsentlig del af forklaringen på det stigende salg. Samtidig har vores købmænd høj fokus på kvaliteten i frugt- og grøntafdelingen. Så det handler både om at nå ud til flere kunder og godt købmandskab, siger Jonas Schrøder, direktør for kommunikation og ansvarlighed i Rema 1000.
Hos Coop har Fairtrade og økologi længe været en integreret del af sortimentet, og kæden sælger udelukkende økologiske bananer – mange af dem med Fairtrade-certificering. Også her er budskabet, at forbrugerne skal kunne handle ansvarligt uden besvær.