Krydser milliarden: Kaffegigant med historisk omsætning

Kaffeproducenten Lavazza Danmark har for første gang rundet en milliard kroner i omsætning.
Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet for 2024.
I løbet af året har Lavazza Danmark omsat for 1,24 milliarder kroner, hvilket er 32 procent mere end året før.
Samtidig er kaffeproducentens indtjening øget med 41 procent til 49,1 million kroner.
Hvis man spørger den administrerende direktør i Lavazza Danmark, Tom Faurschou, har 2024 været et godt år set ud fra resultaterne.
Men det har også været et år præget af uro, usikkerhed og stigende kaffepriser, fortæller han.
- Det har været et turbulent år med høje prisstigninger på råkaffe kombineret med geopolitiske udviklinger, som har haft stor effekt på dollarkursen, siger Tom Faurschou.
Råkaffe handles i dollar, og derfor betyder dollarkursen meget for et selskab som Lavazza Danmark, der videresælger kaffe.
Selskabet forhandler kaffemærkerne Lavazza og Merrild i Danmark og eksporterer også kaffe til de nordiske og baltiske lande.
Prisstigningerne på råkaffe har Lavazza Danmark forsøgt at sende videre ved også selv at hæve priserne. Og det er lykkedes uden at tabe kunder i detailhandlen, lyder det.
- På trods af høje prisstigninger har vi vundet markedsandele. Vi er hjulpet af, at trenden inden for kaffe går mod kvalitetskaffe som helbønner og kapsler, siger Tom Faurschou.
Det er primært prisstigninger, som har drevet selskabets vækst i 2024.
Overordnet sælger Lavazza Danmark dog mindre kaffe end tidligere. Det skyldes, at en nedgang i salget af filterkaffe ikke helt bliver opvejet af øget salg af helbønner og kapsler, siger Tom Faurschou.
Derfor vil Lavazza Danmark fremover blandt andet fokusere på at udvikle nye produkter i kvalitetssegmentet.
I år har selskabet eksempelvis lanceret en iskaffe, som kan drikkes direkte fra dåsen.
- Det er en hel ny kategori for os, som kan få unge mennesker ind i kaffekategorien. Det er gået rigtig godt, og salget ligger noget over vores forventninger, siger Tom Faurschou.
Merrild Kaffe blev stiftet af Møller Merrild, der købte en kafferister i 1960 og solgte sin hjemmeristede kaffe i sin egen købmandsbutik i Kolding.
I 1970'erne begyndte han og konen Vera også at sælge kaffen til supermarkeder i resten af landet, og Merrild Kaffe blev landskendt.
Merrild Kaffe blev senere solgt til hollandske Douwe Egberts, inden italienske Lavazza købte Merrild-brandet i 2015.
/ritzau/