23948sdkhjf

18 års indsats kulminerer – nu kan danske virksomheder høste gevinsten

I udlandet vokser opmærksomheden for Fuldkornslogoet. Det kan åbne døre for danske virksomheder

Det blev sat i værk for at løfte den danske folkesundhed, men det kan ende som en god forretning.

Det handler om Fuldkornspartnerskabet, der netop nu oplever meget og voksende international opmærksomhed.

Senest har FN udnævnt Fuldkornspartnerskabet til en af 15 best practice cases, andre lande kan lære af.

- Mit håb er, at vi får skabt kontakt mellem danske producenter og udlandet, så de kan skabe samarbejder på sigt, siger Rikke Iben Neess, kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.

Partnerskabet består af virksomheder, NGO'er og myndigheder, der sammen arbejder for, at danskerne skal spise mere fuldkorn.

En af virksomhederne, Schulstad, gør det for eksempel ved at snige fuldkorn i deres solsikkebolle.

Efter 18 år vækker det nu opsigt i udlandet.

International avis gav rygstød

Med bombastiske ord skubbede den britiske avis The Guardian Fuldkornspartnerskabet ud på den internationale scene.

- Fuldkornsrevolutionen! Hvordan Danmark ændrede hele nationens kost og helbred, lød rubrikken på artiklen.

Det har ført til, de nu bliver kontaktet næsten dagligt fra udlandet.

- Efter artiklen er interesseret eksploderet, siger Rikke Iben Ness.

Sidste uge holdt hun oplæg for japanske Andersen Group, hvor også virksomhederne Aurion, Schulstad, Kohberg og Valsemøllen deltog. I næste uge skal Rikke Iben Neess holde oplæg for en gruppe af australske virksomheder.

Fuldkornspartnerskabet kort fortalt

  • Fuldkornspartnerskabet består af 28 partnere, en bestyrelse med repræsentanter fra de forskellige typer af organisationer involveret i samarbejdet og et fælles sekretariat.
  • Fuldkornspartnerskabets vision er at fremme folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Fuldkornspartnerskabets mission er at øge tilgængeligheden af fuldkornsprodukter og udbrede kendskabet til fuldkorns gavnlige virkning.
  • Partnerne tæller blandt andet koncerner som Coop, Dansk Industri, Rema 1000, Orkla Danmark, Schulstad Og Nestlé.

Kilde: Fuldkornspartnerskabet

- Det er en proces, hvor jeg tror, der kommer efterspørgsel på fuldkornsprodukter, siger hun.

En efterspørgsel, som de danske virksomheder kan kapitalisere på. For Fuldkornspartnerskabet er blevet voksent efter 18 år, og de danske virksomheder er langt i udviklingen af velsmagende produkter, hvis man spørger Rikke Iben Neess.

- Der er de andre stadig kun i begyndelsen.

Hvad betyder den internationale opmærksomhed for fuldkornslogoet. Er det på vej til at blive internationalt?

- Det er der helt klart nogle, der efterspørger rundt om i verden, men det er ikke på tegnebrættet lige nu, siger hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062