Britisk alkoholkoncern belønnes for opløftende prognose
Britiske Diageo, som står bag alkoholbrands som Guinness, Smirnoff og Johnny Walker, har vind i sejlene på børsen i London tirsdag, efter at koncernen har varslet vækst i salget i sit nye regnskabsår, mens der skæres ned på omkostningerne.
Det skriver Bloomberg News i forbindelse med koncernens årsregnskab.
En kombination af højere priser, større volumener og god efterspørgsel fra særligt yngre forbrugere gør, at Diageo venter, at salget i det nye regnskabsår vil vokse med omkring 1,7 pct., hvilket er på linje med væksten i det forgangne år og en smule højere end analytikerskønnet.
Det begejstrer investorerne, som sender aktien op med 6,5 pct. til 1932,5 pence.
På den mindre opløftende front venter Diageo, at USA's toldpolitikker og globale handelsspændinger vil koste godt 200 mio. dollar i år, hvilket er en stigning fra tidligere skøn på 150 mio. dollar.
Diageo har samtidig meddelt, at der skrues op for koncernens sparerunde til 625 mio. dollar over de kommende tre år, hvor det tidligere lød på 500 mio. dollar. Det vil sandsynligvis ske ved blandt andet fyringer, lyder det fra Nik Jhangiani, som er midlertidig topchef i Diageo efter Debra Crews afgang i juli.
.\\˙ MarketWire