23948sdkhjf

Carlsberg-topchef: Lille fremgang i Kina er tilfredsstillende efter svær periode

Carlsbergs vigtige - men hårdt prøvede - kinesiske marked er begyndt at vise små tegn på bedring, og det vækker glæde hos bryggeriet

I regnskabet for første halvår af 2025 går volumenvæksten i Kina frem med 1 pct. efter et fald på 5 pct. i hele 2024.

- Vi er gået frem med et procentpoint, hvilket er lidt bedre end markedet. Det er vi meget tilfredse med, da det kinesiske marked har været svært de sidste par år, lyder det fra Jacob Aarup-Andersen, administrerende direktør i Carlsberg, på et mediekald torsdag oven på regnskabet for første halvår af 2025.

Noget stort opsving i Kina skal Carlsberg dog formentlig se langt efter, da forbrugerstemningen fortsat lægger pres på appetitten på øl og andre drikkevarer, lyder det.

- Der er fortsat usikkerhed omkring den generelle økonomiske situation. Vi ser, at on-trade-markedet er under pres i Kina, og det fortsætter i øjeblikket. På den anden side ser vi, at vores brand fortsat vinder markedsandele, lyder det.

Dermed bliver presset på on-trade-salget, som primært omfatter restauranter, barer, og hoteller, opvejet af off-trade-salget fra butikkerne, fortæller Carlsberg-topchefen videre.

- Så vi er håbefulde om, at vi i anden halvdel af året kan fortsætte med at se en udvikling, der er bedre end markedet. Men vi tror ikke, at Kina pludselig vil ændre sig og blive væsentligt værre eller væsentligt bedre, siger Jacob Aarup-Andersen.

Samlet gik det asiatiske marked tilbage med 2,8 pct. organisk i volumenvæksten, mens den organiske omsætningsvækst faldt 1,9 pct. til 11.208 mio. kr.

.\\˙ MarketWire

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047