23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fødevarevirksomheder i skjult styrkeposition: Danmark overset på verdensmarkedet

Ny analyse viser stærkt internationalt vækstpotentiale for danske løsninger med dokumenterbar effekt

Danmarks teknologiske kompetencer i landbrugs- og fødevaresektoren bliver stadig mere efterspurgte på vigtige eksportmarkeder.

En ny analyse fra Food Nation viser, at danske virksomheder med innovative teknologier har gode forudsætninger for at øge eksporten – særligt til Tyskland og Californien, hvor efterspørgslen på bæredygtige og produktive løsninger er stigende. Ifølge analysen anser 76 procent af internationale B2B-beslutningstagere brugen af innovativ teknologi som en væsentlig faktor ved valg af leverandør.

Det oplyser Food Nation i en pressemeddelelse.

- Når vi kan dokumentere, at innovativ teknologi er et afgørende konkurrenceparameter, sender det et klart signal til danske virksomheder om at bruge styrkepositionen aktivt i deres markedsføring som løftestang for både produktivitet og bæredygtighed, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Food Nation er et statsligt samarbejde med fødevaregiganter som Arla Foods, Carlsberg og Danish Crown som partnere.

Analysen viser, at 84 procent af respondenterne vurderer innovativ teknologi som afgørende for at optimere ressourceforbruget. Her vurderes især reduktion af energiforbrug, optimering af planteavl og forbedring af forsyningskæder som områder med højt potentiale for effekt.

- Den danske fødevareklynge har længe været anerkendt for høj kvalitet, tillid og fødevaresikkerhed. Med innovativ teknologi kan vi udbygge dette fundament og tydeligt markedsføre, hvordan Danmark kan levere produkter og løsninger til en mere bæredygtig fremtid, siger Lise Walbom.

Trods anerkendelsen af danske løsninger er kendskabet til Danmark som fødevarenation fortsat lavt. Kun fire procent af de tyske og en procent af de californiske beslutningstagere nævner Danmark som førstevalg, når det gælder landbrugs- og fødevareproduktion. Samtidig viser analysen, at 70 procent af indkøberne er villige til at betale mere til leverandører, der arbejder aktivt med innovativ teknologi.

- At respondenterne er villige til at betale mere for leverandører, der arbejder målrettet med innovativ teknologi, viser tydeligt, at markedet belønner dem, der kan dokumentere effekt. Når vi samtidig ser, at to ud af tre vurderer danske produkter som god værdi for pengene, bekræfter det, at danske løsninger ses som en stærk og bæredygtig forretningspartner, siger Food Nations direktør.

Image Brief 2025 peger dermed på et klart behov for øget international synlighed. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094