23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mikkeller vokser markant efter Carlsberg-aftale

Et år efter Carlsberg overtog distributionen af Mikkellers øl i Danmark, har samarbejdet løftet mikrobryggeriets omsætning med 8,4 pct

Samarbejdet mellem Carlsberg og Mikkeller har givet en stærk start. 

Mikrobryggeriets øl er nu at finde på langt flere barer og i flere butikker end planlagt, og samarbejdet har løftet bryggeriets samlede omsætning og synlighed markant.

Det skriver bryggerierne i en pressemeddelelse.

Mikkellers omsætning på det danske marked er samlet steget 8,4 pct., siden samarbejdets begyndelse i september 2024.

På blot ét år er Mikkellers øl nu tilgængeligt hos 1.186 barer og restauranter. Det er 143 pct. mere end det oprindelige mål på 488. Samtidig sælges bryggeriets øl i 1.040 supermarkeder og butikker, hvilket bringer de to selskaber tæt på målet om 1.500 forhandlere inden udgangen af 2026.

I detailhandlen er volumen vokset 15 pct.

To faktorer er med til at drive væksten

Et øget salg i Jylland og stigende efterspørgsel på alkoholfri øl er med til at drive væksten. Mikkellers alkoholfrie varianter har oplevet en fremgang med 27,8 pct. vækst i værdi.

– Det bekræfter os i vores beslutning om at købe 20 pct. af Mikkeller og i vores ambition om at gøre Mikkeller til landets største premium øl, som man kan finde i alle dele af Danmark, udtaler Peter Haahr Nielsen, adm. direktør i Carlsberg Danmark, i pressemeddelelsen.

Mikkeller har traditionelt set haft sit fodfæste i København og Aarhus, men har nu for alvor fået fat i Jylland, hvor salget er steget med omkring 25 pct.

– Mit projekt er at give flest mulige mennesker i verden mulighed for at opleve mine øl, udtaler Mikkellers grundlægger og direktør, Mikkel Bjergsø, i pressemeddelelsen.

Har udvidet samarbejdet

Allerede i 2024 slog samarbejdet igennem i Mikkellers årsresultat. Efter seks år med underskud havde Mikkeller igen overskud: 11,9 mio. kr. på bundlinjen i 2024. Mikkel Bjergsø fremhævede samarbejdet med Carlsberg som en af årsagerne til, at virksomheden har kunnet vende udviklingen.

Da Carlsberg i januar sidste år købte 20 pct. af Mikkeller, var en del af aftalen, at Danmarks største bryggeri skulle stå for salg og distribution i Danmark. Siden udvidede samarbejdet sig til produktudvikling i august, da Mikkeller og Somersby, der er Carlsbergs cider-brand, lancerede en cider sammen.

Ifølge Carlsberg Danmarks marketing- og produktudviklingschef Marcela Wiwe er cideren et pilotprojekt, der kan skaleres, hvis forbrugerne tager godt imod den.

Carlsberg og Mikkeller mødes ugentligt for at udvikle nye produkter, og Mikkeller har fået adgang til Carlsbergs researchlaboratorium.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.038|