EU-Kommissionen har indledt en formel undersøgelse af Red Bull GmbH for mulig overtrædelse af konkurrencereglerne.
Ifølge Kommissionen kan Red Bull have udnyttet sin markedsposition i blandt andet Holland til at hæmme konkurrence fra større energidrikke end de klassiske 250 ml.
– Vi vil undersøge, om disse praksisser holder priserne kunstigt høje og begrænser forbrugernes valgmuligheder, udtaler EU's konkurrencekommissær Teresa Ribera
Red Bull skal ifølge Kommissionen have givet penge og andre incitamenter til dagligvarebutikker og tankstationer for at fravælge konkurrenternes produkter. Virksomheden skal også have misbrugt sin rolle som kategorichef. Red Bull afviser at kommentere.
Salget af energidrikke er i voldsom vækst. Ifølge Coop Analyse er det ottedoblet siden 2010, og særligt unge kvinder under 35 år er storforbrugere. Der drikkes mest energidrik på den københavnske vestegn og i Nordsjælland, mens forbruget topper i forårs- og eksamensperioder.