23948sdkhjf

Royal Unibrew tager vækst-hop

Bryggeri-koncernen øgede sin omsætning med 31 procent i 2013.
Nettoomsætningen hos Royal Unibrew steg med 1,051 mia. kr. til 4,481 mia. kr. Korrigeret for købet af Hartwall i 2013 og frasalget af Impec i 2012 steg nettoomsætningen organisk med 11 procent.

Resultat før finansielle poster (EBIT) steg med 75 mio. kr. til 560 mio. kr., og resultat før skat udgjorde 548 mio. kr. mod 81 mio. kr. i 2012.

- 2013 har været et både godt og vigtigt år for Royal Unibrew – et år, hvor det både lykkedes for os at foretage et attraktivt opkøb samt at styrke vores markedsposition og opnå et væsentligt bedre resultat end i 2012, siger Henrik Brandt, CEO, og fortsætter:

- Over de seneste år har vi gennemført omfattende forandringer, og de mange tiltag har medført en betydelig finansiel og strategisk fleksibilitet. Dette i kombination med fortsat god fremdrift i 2013 muliggjorde, at vi med en behersket låntagning var i stand til at købe Hartwall i Finland og markant udbygge vores position som den næststørste bryggerigruppe i Norden og Baltikum – og dermed skabe en bredere og stærkere indtjeningsbase.

- På trods af stadigt udfordrende markedsforhold styrkede vi samtidig vores markedspositioner og markedsandele, hvilket er et resultat af betydelige investeringer i vores kommercielle aktiviteter i innovation og i vores brandporteføljer. Både i Vesteuropa og Nordøsteuropa har innovationsniveauet været højt med lancering af en række nye forpaknings- og smagsvarianter – blandt andet nye varianter af Royal Beer, Faxe Kondi Booster og Nikoline, slutter han.

I 2014 forventer Royal Unibrew dog en mindre tilbagegang i omsætningen. Det skyldes blandt andet bortfaldet af en privat label-kontrakt i Nordvesteuropa. Til gengæld forventes EBITDA at stige.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.126