23948sdkhjf

Mærkevare-producenterne presses af private-labels

En lang række producenter af kendte fødevaremærker fornemmer supermarkedernes stigende lyst til promovere egne private-label-varer. Det kræver innovation af fastholde pladsen på hylderne, lyder det.
Inden for ganske kort tid har både Coop og Dansk Supermarked lancereret store satsninger på de såkaldte private-label-produkter. Det betyder, at de kendte mærkevarer må vige pladsen på hylderne i supermarkederne, for varesortimentet udvides ikke, skriver dagbladet Børsen.

Tal fra brancheorganisationen PLMA viser, at private-label-mærker i Danmark står for 31 procent af salget. Alene hos Coop vil man øge antallet af egne varer fra 25 procent til 50 procent inden 2018.

- Vi har ikke nogen forventning om, at vi kommer til at udvide antallet af varer i butikkerne. Der er ingen tvivl om, at leverandører, som ikke har et stærkt mærke i dag, ikke har en særlig forbrugerpræference og ikke er specielt dygtige til at arbejde med innovation, vil få det svært fremadrettet, siger food-direktør Jens Visholm, Coop.

Og netop i arbejdet med innovation vil detailkæderne komme til kort, mener administrerende direktør fra Rynkeby Foods Jørgen Dirksen. Han peger på, at detailkæderne ikke ejer deres egen juicefabrik, hvor innovationen kan finde sted.

- Vi erkender, at kæderne gerne vil have egne mærker, men vi har absolut et ønske om, at mærkevarerne dominerer udvalget. Dels af egoistiske grunde, dels af tillid til, at det er mærkevarerne, der driver produktudviklingen, siger han til Børsen.

Private label-chef hos Dansk Supermarked Are Ellingsve er ikke enig i den opfattelse, men han forstår godt producenternes frustrationer over udviklingen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115