23948sdkhjf

Kamp mod madspild er et salgsslogan for pålæg

Køb skæve endeskiver til lavpris og mindsk madspildet, lokker Defco. Fremragende, siger dansk forbrugerbevægelse mod madspild.
Køb endeskiver og skæve rester med roastbeef til nedsat kilopris og mindsk madspildet. Sådan kan man tyde en ny etiket, som den århusianske pålægsproducent Defco har sendt ud i detailhandlens kølediske.

”Omtanke” hedder serien fra Defco, som består af roastbeef og hamburgryg. Produktet er ikke nyt. Defco har allerede i flere år markedsført sine endeskiver og sin skævtskårne rester. Det nye er, at produktet nu markedsføres som en bestræbelser på "at undgå madspild”, som der står.

Og for Defco-direktør Knud Erik Czaja betyder endeskiverne helt enkelt, at der er mere at sælge og mindre at smide i skraldespanden. Det er ikke fordi, Knud Erik Czaja og Defco vil prædike global bevidsthed.

- Jeg skal jo bare have så meget som muligt ud af butikken, siger han til Food Supply. Han påpeger, at det er omgivelserne, der har inspireret Defco til at lægge vægt på madspild på etiketten.

- Det var ikke os, der startede med at snakke om madspild, men det er der flere forbrugere, der gør, kan vi høre.

I høj grad producenters interesse
Til gengæld vil Selina Juul gerne tage æren for at have startet snakken. Hun er initiativtager bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som samler på viden og laver happenings i samarbejde med brancheaktører. I samarbejde med Unilever har bevægelsen for eksempel udviklet en såkaldt doggybag, som kan anvendes af spisende gæster i restauranter og kantiner.

Hun er tilfreds med, at både producenter og detailhandel har taget dagsordenen til sig, og hun er kun tilfreds med, at en pålægsproducent som Defco udnytter dagsordenen kommercielt til at sælge endeskiver. Hun ser det som en del af en stigende trend, som flere supermarkedskæder også har tilsluttet sig. Kamp mod madspild er blevet et salgsslogan.

- Det kan man kun kalde en win-win situation, og jo større fokus, jo bedre. Det gør, at det sniger sig mere ind i forbrugernes bevidsthed, siger Selina Juul.

En global nødvendighed
Selv bekymrer hun sig ikke først og fremmest om pålægsproducenternes indtjening. Hun mener, at kampen mod madspild er en global nødvendighed.

- Vi bliver flere mennesker på kloden, og det bliver sværere at dyrke fødevarer på grund af klimaforandringer, så vi er nødt til at optimere alle resurser heriblandt mad. Derfor må alle i hele værdikæden undgå at producere noget til skraldespanden, og hvis forbrugeren ikke tænder på miljø, så må vi fortælle ham, at det er hans egne penge, han smider ud.

Den nuværende trend imod madspild er vokset frem under en tid med økonomisk smalkost. Forbrugerne er prisbevidste og discount er vokset frem på bekostning af luksus.
Derfor frygter hun, at trenden kan blive alvorligt udfordret en eventuel højkonjunktur.

- Spørger man affaldsselskaber, så ved de, at lige så snart folk får penge mellem hænderne, så kommer der mere affald. Jeg gætter på, at vi risikerer at skulle op på hesten igen, siger hun.

Den største fortrøstning finder hun i, at det var Landbrug & Fødevarer, som i 2006 satte madspild på dagsordenen.

- Så man skal huske, at det rent faktisk er fødevareproducenternes interesse. Ingen landmand synes godt om at producere til skraldespanden. Det er også vi forbrugere, der har et ansvar, når vi ikke gider spise æbler med pletter, siger hun.
Kommenter artiklen (2)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.095