Kamp mod madspild er et salgsslogan for pålæg

| Af David Wedege | Tip redaktionen om en historie

Køb skæve endeskiver til lavpris og mindsk madspildet, lokker Defco. Fremragende, siger dansk forbrugerbevægelse mod madspild.

Køb endeskiver og skæve rester med roastbeef til nedsat kilopris og mindsk madspildet. Sådan kan man tyde en ny etiket, som den århusianske pålægsproducent Defco har sendt ud i detailhandlens kølediske.

”Omtanke” hedder serien fra Defco, som består af roastbeef og hamburgryg. Produktet er ikke nyt. Defco har allerede i flere år markedsført sine endeskiver og sin skævtskårne rester. Det nye er, at produktet nu markedsføres som en bestræbelser på "at undgå madspild”, som der står.

Og for Defco-direktør Knud Erik Czaja betyder endeskiverne helt enkelt, at der er mere at sælge og mindre at smide i skraldespanden. Det er ikke fordi, Knud Erik Czaja og Defco vil prædike global bevidsthed.

- Jeg skal jo bare have så meget som muligt ud af butikken, siger han til Food Supply. Han påpeger, at det er omgivelserne, der har inspireret Defco til at lægge vægt på madspild på etiketten.

- Det var ikke os, der startede med at snakke om madspild, men det er der flere forbrugere, der gør, kan vi høre.

I høj grad producenters interesse
Til gengæld vil Selina Juul gerne tage æren for at have startet snakken. Hun er initiativtager bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som samler på viden og laver happenings i samarbejde med brancheaktører. I samarbejde med Unilever har bevægelsen for eksempel udviklet en såkaldt doggybag, som kan anvendes af spisende gæster i restauranter og kantiner.

Hun er tilfreds med, at både producenter og detailhandel har taget dagsordenen til sig, og hun er kun tilfreds med, at en pålægsproducent som Defco udnytter dagsordenen kommercielt til at sælge endeskiver. Hun ser det som en del af en stigende trend, som flere supermarkedskæder også har tilsluttet sig. Kamp mod madspild er blevet et salgsslogan.

Læs også: Varmt vand og krydderolie skal reducere madspild

- Det kan man kun kalde en win-win situation, og jo større fokus, jo bedre. Det gør, at det sniger sig mere ind i forbrugernes bevidsthed, siger Selina Juul.

En global nødvendighed
Selv bekymrer hun sig ikke først og fremmest om pålægsproducenternes indtjening. Hun mener, at kampen mod madspild er en global nødvendighed.

- Vi bliver flere mennesker på kloden, og det bliver sværere at dyrke fødevarer på grund af klimaforandringer, så vi er nødt til at optimere alle resurser heriblandt mad. Derfor må alle i hele værdikæden undgå at producere noget til skraldespanden, og hvis forbrugeren ikke tænder på miljø, så må vi fortælle ham, at det er hans egne penge, han smider ud.

Den nuværende trend imod madspild er vokset frem under en tid med økonomisk smalkost. Forbrugerne er prisbevidste og discount er vokset frem på bekostning af luksus.
Derfor frygter hun, at trenden kan blive alvorligt udfordret en eventuel højkonjunktur.

Læs også: Ikea vil reducere sit madspild med 50 procent

- Spørger man affaldsselskaber, så ved de, at lige så snart folk får penge mellem hænderne, så kommer der mere affald. Jeg gætter på, at vi risikerer at skulle op på hesten igen, siger hun.

Den største fortrøstning finder hun i, at det var Landbrug & Fødevarer, som i 2006 satte madspild på dagsordenen.

- Så man skal huske, at det rent faktisk er fødevareproducenternes interesse. Ingen landmand synes godt om at producere til skraldespanden. Det er også vi forbrugere, der har et ansvar, når vi ikke gider spise æbler med pletter, siger hun.
Mere om: Defco A/S |madspild


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Niels Jensen
Ingen tvivl om at der i samspillet mellem detailhandel og leverandører også er mulighed for tiltag der kan adressere potentiel Madspild.

DLF dagligvareleverandørerne mener således man i forbindelse med årsforhandligerne bør indføre "afsætningsbaserede restholdbarhedssaftaler". I dag kræver detailhandlen op til ca 70% af et produkts restholdbarhed tilbage for at kæden vil modtage varen, uanset om der eksempelvis er et helt år restholdbarhed tilbage og varen normalt er solgt på under en måned.

Niels Jensen
CEO DLF Dagligvareleverandørerne

Kasper Laursen
Det er sådan nogle initiativer, der er vejen frem. Nyt fra stammen er sådan dette tiltag: http://www.guidekbh.dk/yourlocal-nedsaet...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Smækker med døren for Just Eat: Vi kan ikke overleve

Klassisk chokoladeproducent er i fremgang

Det lukkede Metro får stadfæstet sin bøde

Efter strejke: Lufthavnens madarbejdere får rettigheder tilbage

Orkla sælger K-Salat til Stryhns

Mælkepulver efter alle robotkunstens regler

Hundested-virksomhed har satset benhårdt på automation

Nyhedsbrev

Studerende har lavet en kødportal

Ny filetfabrik vil give Danmark friskere fisk

Royal Norden Seafood satser mest på rødspætter

Industribageruddannelse flot fra start

Luft driller Højer Pølser

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

DLG flytter hovedkontoret fra København til Fredericia

Bodylabs proteinsucces er sat til salg

Medie: Arla er oplagt som køber af producenten af kosttilskud og berigede fødevarer

Blodbad på vej: Mille bygger ny fabrik

Regner med at fordoble omsætningen i 2018

Håndværksbager med stordriftsfordele

Foodpeople: Man kan godt kalde sig en håndværksbager, selv om man omsætter for over 100 millioner kroner om året

Pakkerobotter står højt på ønskelisten

Ny kæmpetørrer tager over i Thyborøn

Bornholmsk chips-eventyr tager fart

McDonald's klar med kødfri burger

- Det her er simpelthen fødevarernes bungy jump

At spise melorme er både skræmmende og megafedt, mener nye producenter i Aalborg

Aalborgensiske insektfolk er tæt på det store gennembrud

Crickster klar med ovnkapacitet til 1.400 larveglas om dagen

BC Catering fordobler lager

Andesalg satte rekord

Her laver de ost til tre millioner pizzaer hver eneste dag

Det samme personale kunne pludselig producere tre gange så meget

ISS sætter sig tungt på soldatermad

Årets restaurantchef: Intet uden mit team

Ny cateringdirektør på plads hos Løgismose Meyers

S: Danmark skal kæmpe for nedre EU-grænse for selskabsskat

Roskilde får stort fødevarecenter

Bornholm afslører: Ny madfestival til sommer

Aalborgensisk kulturgrund får madmarked

HKScan skuffer i tredje kvartal

Billund-firma flytter og udvider

Chefprofil skifter: Fra Lars Løkke til Danish Crown

Ærgerlig bager: Derfor kom der metal i vores kiks

Få virksomheder hopper på bonusordninger for flygtninge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Preeflow-familien vokser med ny mikrodispenser

Morgenmøde om fødevareudvikling

Erhvervslejemål fra kr. 400/m²

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Q-System kåret til Gazelle virksomhed 2017

Digitalisering fører til øget konkurrence

Del din eksportviden med andre kollegaer fra Vandbranchen

Opnå økonomiske fordele og mere tilfredse kunder

Miniature gear fra ZF Danmark

Prisstærke plastspande til fødevarer

AxFlow fører stort set alt i Filtre, Riste og UV systemer

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Gazelle virksomhed

Fuldstændig fyldninglinjer fra Trepak International AB

ALPMA osteriudstyr

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

Denico Food Ingredients på Fi Europe 2017 fra den 28-30 November

Temadag omkring ”Grønne” krom(VI) frie overflader på aluminium

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på Inventor iLogic – Produktko...

Send til en kollega

0.259