Kamp mod madspild er et salgsslogan for pålæg

| Af David Wedege | Tip redaktionen om en historie

Køb skæve endeskiver til lavpris og mindsk madspildet, lokker Defco. Fremragende, siger dansk forbrugerbevægelse mod madspild.

Køb endeskiver og skæve rester med roastbeef til nedsat kilopris og mindsk madspildet. Sådan kan man tyde en ny etiket, som den århusianske pålægsproducent Defco har sendt ud i detailhandlens kølediske.

”Omtanke” hedder serien fra Defco, som består af roastbeef og hamburgryg. Produktet er ikke nyt. Defco har allerede i flere år markedsført sine endeskiver og sin skævtskårne rester. Det nye er, at produktet nu markedsføres som en bestræbelser på "at undgå madspild”, som der står.

Og for Defco-direktør Knud Erik Czaja betyder endeskiverne helt enkelt, at der er mere at sælge og mindre at smide i skraldespanden. Det er ikke fordi, Knud Erik Czaja og Defco vil prædike global bevidsthed.

- Jeg skal jo bare have så meget som muligt ud af butikken, siger han til Food Supply. Han påpeger, at det er omgivelserne, der har inspireret Defco til at lægge vægt på madspild på etiketten.

- Det var ikke os, der startede med at snakke om madspild, men det er der flere forbrugere, der gør, kan vi høre.

I høj grad producenters interesse
Til gengæld vil Selina Juul gerne tage æren for at have startet snakken. Hun er initiativtager bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som samler på viden og laver happenings i samarbejde med brancheaktører. I samarbejde med Unilever har bevægelsen for eksempel udviklet en såkaldt doggybag, som kan anvendes af spisende gæster i restauranter og kantiner.

Hun er tilfreds med, at både producenter og detailhandel har taget dagsordenen til sig, og hun er kun tilfreds med, at en pålægsproducent som Defco udnytter dagsordenen kommercielt til at sælge endeskiver. Hun ser det som en del af en stigende trend, som flere supermarkedskæder også har tilsluttet sig. Kamp mod madspild er blevet et salgsslogan.

Læs også: Ikea vil reducere sit madspild med 50 procent

- Det kan man kun kalde en win-win situation, og jo større fokus, jo bedre. Det gør, at det sniger sig mere ind i forbrugernes bevidsthed, siger Selina Juul.

En global nødvendighed
Selv bekymrer hun sig ikke først og fremmest om pålægsproducenternes indtjening. Hun mener, at kampen mod madspild er en global nødvendighed.

- Vi bliver flere mennesker på kloden, og det bliver sværere at dyrke fødevarer på grund af klimaforandringer, så vi er nødt til at optimere alle resurser heriblandt mad. Derfor må alle i hele værdikæden undgå at producere noget til skraldespanden, og hvis forbrugeren ikke tænder på miljø, så må vi fortælle ham, at det er hans egne penge, han smider ud.

Den nuværende trend imod madspild er vokset frem under en tid med økonomisk smalkost. Forbrugerne er prisbevidste og discount er vokset frem på bekostning af luksus.
Derfor frygter hun, at trenden kan blive alvorligt udfordret en eventuel højkonjunktur.

Læs også: Nu er 800 spisesteder med i Refood

- Spørger man affaldsselskaber, så ved de, at lige så snart folk får penge mellem hænderne, så kommer der mere affald. Jeg gætter på, at vi risikerer at skulle op på hesten igen, siger hun.

Den største fortrøstning finder hun i, at det var Landbrug & Fødevarer, som i 2006 satte madspild på dagsordenen.

- Så man skal huske, at det rent faktisk er fødevareproducenternes interesse. Ingen landmand synes godt om at producere til skraldespanden. Det er også vi forbrugere, der har et ansvar, når vi ikke gider spise æbler med pletter, siger hun.
Mere om: Defco A/S |madspild


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Niels Jensen
Ingen tvivl om at der i samspillet mellem detailhandel og leverandører også er mulighed for tiltag der kan adressere potentiel Madspild.

DLF dagligvareleverandørerne mener således man i forbindelse med årsforhandligerne bør indføre "afsætningsbaserede restholdbarhedssaftaler". I dag kræver detailhandlen op til ca 70% af et produkts restholdbarhed tilbage for at kæden vil modtage varen, uanset om der eksempelvis er et helt år restholdbarhed tilbage og varen normalt er solgt på under en måned.

Niels Jensen
CEO DLF Dagligvareleverandørerne

Kasper Laursen
Det er sådan nogle initiativer, der er vejen frem. Nyt fra stammen er sådan dette tiltag: http://www.guidekbh.dk/yourlocal-nedsaet...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Danish Crown og Tulip vil under samme tag

Fiskefabrik skal have ny direktør

Henrik Mikkelsen er fortid hos Sæby Fiske-Industri

Trump - nu også som vingummi

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

To store fødevare-spillere i nyt samarbejde

Fooducer og FødevareDanmark går sammen om at give fødevarevirksomheder flere fordele

Indisk minister deltager i fødevaretopmøde i København

Fødevareminister kræver redegørelse om forurenede æg

Københavnsk madfestival ruller sig ud

Dansk Supermarked i storoffensiv

Tangproducenter slår sig sammen

Forbrugernes hjerter banker for velfærdsgrise

Klumme: Svindel med fødevarer er kommet for at blive - og Danmark bliver også ramt

Sønderjyder klar med verdens første svanemærkede burgerpapir

Ny topchef hos Arctic Group

Kyllingeslagteri skærer ned på økologien

Flere penge i kartoffelmel

Odense Street Food klar til at åbne

Arla tilbagekalder 37.800 bøtter skyr

Pænt Carlsberg-overskud trods skuffende salg i Østeuropa

Mere øko i institutioner: Forkæmperne ruster nu op til kommunalvalg i hele Danmark

Smæk for millioner: Kraftig stigning i sliksnyd

Peter Larsen Kaffe satte miljø-aftryk på Smukfest

Danske fødevarer rykker længere ud i verden

Lagkagehuset henter direktør hos biograf-gigant

Endnu en Bülow på vej som fødevareproducent

20 ton forurenede æg fra udlandet solgt i Danmark

Street food-festival rammer København

Tænk siger: Mærker på mælk forvirrer forbrugerne

Erhvervsmedie skriver: Svinenedturen kan have ramt bunden

Efter folketingsnæse: Løkke fjerner fiskeriet fra minister

Kantineseminar: Sådan laver man mad til mange

Bilka og Føtex trækker risotto tilbage

Naturli Foods tilbagekalder Økologisk Smørbar

1

Ny øldåse skal forny svenske øldåser

Æggeskandale kan føre til aflivning af millioner af høns

Coop åbner butik med snacks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ekstra gevinst ved direkte salg af virksomhedens erhvervskøretøjer

Hvordan er elprisen egentlig sammensat?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Universallim med mange anvendelser.

R&D styrker afdelingen i Aalborg

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

75 IT-folk søger nye kolleger

Ny Line Vac med gevind fra Exair

Sådan går du i gang med automation

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Vi giver dig svar på de 3 sikkerhedsudfordringer, der møder industrien

Lær at bruge Inventors Tube and Piping modul - deltag på kursus d. 18. & 19. sep. i Horsens

Se alle de økonomisk fordele ved central vakuum

25 speakere på plads - og mange flere på vej

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Tidligere fængsel omdannet til hotel. Fri(sk) luft tilføres via tekstilkana...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.264