23948sdkhjf

Kamp mod madspild er et salgsslogan for pålæg

| Af David Wedege | Tip redaktionen om en historie

Køb skæve endeskiver til lavpris og mindsk madspildet, lokker Defco. Fremragende, siger dansk forbrugerbevægelse mod madspild.

Køb endeskiver og skæve rester med roastbeef til nedsat kilopris og mindsk madspildet. Sådan kan man tyde en ny etiket, som den århusianske pålægsproducent Defco har sendt ud i detailhandlens kølediske.

”Omtanke” hedder serien fra Defco, som består af roastbeef og hamburgryg. Produktet er ikke nyt. Defco har allerede i flere år markedsført sine endeskiver og sin skævtskårne rester. Det nye er, at produktet nu markedsføres som en bestræbelser på "at undgå madspild”, som der står.

Og for Defco-direktør Knud Erik Czaja betyder endeskiverne helt enkelt, at der er mere at sælge og mindre at smide i skraldespanden. Det er ikke fordi, Knud Erik Czaja og Defco vil prædike global bevidsthed.

- Jeg skal jo bare have så meget som muligt ud af butikken, siger han til Food Supply. Han påpeger, at det er omgivelserne, der har inspireret Defco til at lægge vægt på madspild på etiketten.

- Det var ikke os, der startede med at snakke om madspild, men det er der flere forbrugere, der gør, kan vi høre.

I høj grad producenters interesse
Til gengæld vil Selina Juul gerne tage æren for at have startet snakken. Hun er initiativtager bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som samler på viden og laver happenings i samarbejde med brancheaktører. I samarbejde med Unilever har bevægelsen for eksempel udviklet en såkaldt doggybag, som kan anvendes af spisende gæster i restauranter og kantiner.

Hun er tilfreds med, at både producenter og detailhandel har taget dagsordenen til sig, og hun er kun tilfreds med, at en pålægsproducent som Defco udnytter dagsordenen kommercielt til at sælge endeskiver. Hun ser det som en del af en stigende trend, som flere supermarkedskæder også har tilsluttet sig. Kamp mod madspild er blevet et salgsslogan.

Læs også: Føtex gør status: Madspild halveret på fem år

- Det kan man kun kalde en win-win situation, og jo større fokus, jo bedre. Det gør, at det sniger sig mere ind i forbrugernes bevidsthed, siger Selina Juul.

En global nødvendighed
Selv bekymrer hun sig ikke først og fremmest om pålægsproducenternes indtjening. Hun mener, at kampen mod madspild er en global nødvendighed.

- Vi bliver flere mennesker på kloden, og det bliver sværere at dyrke fødevarer på grund af klimaforandringer, så vi er nødt til at optimere alle resurser heriblandt mad. Derfor må alle i hele værdikæden undgå at producere noget til skraldespanden, og hvis forbrugeren ikke tænder på miljø, så må vi fortælle ham, at det er hans egne penge, han smider ud.

Den nuværende trend imod madspild er vokset frem under en tid med økonomisk smalkost. Forbrugerne er prisbevidste og discount er vokset frem på bekostning af luksus.
Derfor frygter hun, at trenden kan blive alvorligt udfordret en eventuel højkonjunktur.

Læs også: 840 ton Netto-mad skal reddes med nyt samarbejde

- Spørger man affaldsselskaber, så ved de, at lige så snart folk får penge mellem hænderne, så kommer der mere affald. Jeg gætter på, at vi risikerer at skulle op på hesten igen, siger hun.

Den største fortrøstning finder hun i, at det var Landbrug & Fødevarer, som i 2006 satte madspild på dagsordenen.

- Så man skal huske, at det rent faktisk er fødevareproducenternes interesse. Ingen landmand synes godt om at producere til skraldespanden. Det er også vi forbrugere, der har et ansvar, når vi ikke gider spise æbler med pletter, siger hun.
Mere om: Defco A/S |madspild
Hold dig opdateret med Food Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (2)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Thise Mejeri satte igen ny rekord

Nu mærker FoodTech-messen positive takter

Restaurantkæden Grød vil åbne i udlandet

Meyers Kantiner har igen sat sig på Folketinget

Vil kæmpe for Gram Equipment-erstatning til den bitre ende

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

15.562 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Food Supply udkommer også i sommerferien

Online Avis Arkiv

Stifter forlader jysk kæmpeprojekt

Arla udnævner ny økonomidirektør

Lakridskonge er nu med i eks-politimands snack-firma

Farvel: Orme-Lasse bliver til Surfer-Lasse

Knas med byggeri giver Carletti laveste overskud siden 2014

Grøntvirksomheder fusionerer

Pålæg og pølser er tilbagekaldt

Chr. Hansen er helskindet gennem corona - overvejer nu frasalg

Britisk opkøb fastholder Daloon i minus

Succesfuld sommerøl: Bilka bliver eneforhandler med rekordordre

Danmarks næststørste udleder af CO2 vil forurene mere i strid med EU-krav

Nordic Sugar beder om lov til at fyre med mere kul og svær brændselsolie i håbet om senere at koble sig på det nationale gasnet, viser en aktindsigt, Politiken Miljø & Klima har fået.

2

Containerslagterier på kanten af eksportsucces

Ny robot skal give øl smagen af dansk jord

Nu vil Easyfood også sælge til private og levere direkte til hoveddøren

FødevareDanmark frygter tysk nedsættelse af moms på fødevarer

Rentefri coronalån for 6,8 milliarder: Hver tredje ansøger er fra handel og horeca

Stormombruste Gram Equipment øjner sorte tal

Palsgaard bruger 750 millioner på at fordoble kapaciteten

Vi undervurderer eget forbrug af slik og chips

Chokoladeproducent lukker flere butikker

Fødevarestyrelsen lukker efterforskning af campylobacter-udbrud

Lukning af corona-ramt tysk slagteri giver dønninger hos Tican

Schulstad-ansatte har genoptaget arbejdet

Fire ansatte på tysk Danish Crown-slagteri smittet med corona

Lagkagehusets eks-boss dropper Kohberg

Stryhns kalder store mængder leverpostej retur

Chr. Hansen på milliardopkøb i USA

Coronavirus sætter eksporten to år tilbage - men fødevarer trak op

Too Good To Go med nyt millionunderskud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Star Industri går ALL IN - CNC-bearbejdning med fræs og drej

Lageret er fyldt med PALOMATer

Fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Få testet jeres produkter, overflader eller emballage

Nu kan industrirobotter få 3D-syn

Magnetisk filtrering er effektivt til flere områder

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Ny pneumatisk drejeaktuator til hygiejniske applikationer

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

ISO 22000 Inspirationsseminar

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Deltag trygt og sikkert på FoodTech til efteråret 2020

Byggeri af domicil skrider frem

Kom helt tæt på kvinden bag vores isoleringskapper ... ↓

Luftpermeabilitetstester – også til ansigtsmasker!

Bremsemotor til din næste applikation?

Bruger du ren og tør trykluft i din produktionsproces?

FRECON samarbejder med Industriens Fond i genstartNU.dk

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Lancering af MELFA Assista

Planåg med unik kapacitet

Fik du set og hørt Lenzes spændende webcast-serie?

Send til en kollega

0.157