23948sdkhjf

Ny tappelinje skabte problemer hos Vestfyen

Regnskabsåret 2014 har givet nogle op- og nedture hos Bryggeriet Vestfyen. Ny sodavandstappelinje og etiketmaskine har bremset leveringsevnen,mens relancering af Jolly-colaen har bidraget positivt til året.
Årets to første kvartaler er gået rigtig godt, skriver Bryggeriet Vestfyen i sin beretning, men generelt er der for året 2014 talende om et ikke tilfredsstillende resultat.

Utilfredsstillende resultat
Koncernens nettoomsætning er steget 1,2 % til 229.817 t.kr. mod 227.061 t.kr. sidste år.

Resultatet før skat blev et overskud på 1.078 t.kr. mod sidste års overskud på 4.808 t.kr. Resultatet efter skat blev et overskud på 1.521 t.kr. mod sidste års overskud på 3.926 t.kr.

Resultatet må betegnes som utilfredsstillende da der i årets løb er indtruffet begivenheder, som har reduceret overskuddet i forhold til de foregående års resultater.

Ombygning skabte problemer
I februar begyndte Vestfyen ombygningen af sodavandstappelinien og pakkeafdelingen til éngangs 50 cl. flasker ligesom en ny etiketmaskine blev indkøbt. Projektet blev gennemført efter planen, men efterfølgende kom der store udfordringer med såvel påsætningen af etiketterne som manglende leverings-og kvalitetsopfyldelse fra etiketleverandøren. Dette resulterede i meget overarbejde og indkøringsproblemer, som vanskeliggjorde opretholdelsen af bryggeriets normalt høje leveringsevne.

- Vi kunne ikke have ønsket os et bedre sommervejr, men implementeringen af den nye flasketype gav så store udfordringer, at overarbejde i denne periode desværre resulterede i manglende udbytte af det gode sommervejr. Ydermere var der meget hård priskonkurrence fra mærkevareleverandørerne, hvilket gjorde, at salget af private label faldt i denne periode. Samtidig udfasede vi 50 cl. genbrugsflasken, hvilket også har givet store udfordringer, skriver Vestfyen i årsrapporten.

Ud over de nævnte aktiviteter og projekter har bryggeriet etableret et flisfyringsanlæg til erstatning for det nuværende oliefyringsanlæg. Anlægget er netop taget i brug og skal give bryggeriet en bedre driftsøkonomi og imødekomme skærpede miljøkrav.

Sig Jolly til din cola
Bryggeriet har også i indeværende regnskabsår relanceret Jolly i “Old school” look med hjælp fra designer Jim Lyngvild. Det er blevet taget særdeles godt imod af forbrugerne og virksomhedens forventer sig meget af det nye design og er i øjeblikket ved at indkøre hele Jolly paletten (dåser og alle flaskestørrelser) med dette design.

Den sidste halvdel af mineralvandsafgiften bortfaldt ved årsskiftet, hvilket resulterede i et øget hjemmemarkedssalg, mens grænsehandelen i det forløbne år er fortsat med næsten uændret styrke. Bryggeriets flaskesalg af pilsnerøl er steget væsentligt qua en ny ordre, som startede 1. januar. Ydermere er bryggeriets fadølssalg steget markant.

Ledelsen forventer en stigende omsætning og et resultat højere end dette års niveau, selvom der fortsat vil være et meget stærkt prispres. Bryggeriet står qua de seneste investeringer stærkt i det kommende år, og disse tiltag vil forbedre produktmixet og konkurrenceevnen yderligere.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11