Tyskland har plads til meget mere dansk mad

Forberedelse, forberedelse og mere forberedelse er vejen frem

Selv om Tyskland i forvejen er Danmarks absolut største marked, når det handler om eksport af fødevarer, så er der plads til flere danske virksomheder hos den store nabo.

Det er eksportkonsulent Flemming Voss og kommunikationskonsulent Iris Uellendahl overbeviste om, og de ved, hvad de taler om. Begge har gjort det til deres opgave at hjælpe danske fødevarevirksomheder til en god begyndelse på det tyske marked.

Danske Flemming Voss har sin base ved Hamburg, hvor han med virksomheden Danish Food Supply hjælper danske virksomheder til at etablere sig i Tyskland. Et marked, der bestemt har sine udfordringer og faldgruber, konstaterer han.

- Man skal være bevidst om landets størrelse og forskellighederne. Og så møder man en benhård konkurrence. Det kan derfor kun betale sig at være grundigt forberedt, når man starter eventyret, siger konsulenten.

- Ingen tomme hylder

Iris Uellendahl er fuldstændig enig. Hun er tysker og ejer af et pr- og kommunikationsbureau med samme navn i København, og hun kender udfordringerne. Hendes bedste råd til alle, der vil ind på det tyske fødevaremarked, lyder: Man skal forberede sig, forberede sig, forberede sig!

- Der er ikke tomme hylder i Tyskland. Hvis man vil have sit produkt på hylden, skal der tages noget andet væk fra hylden. Så det nye produkt skal være bedre end det, der skal væk, siger hun til Food Supply.

Ud over at produktet skal være fikst og færdigt, skal man naturligvis have et godt tysk navn og tysk emballage klar. Og nok så vigtigt: Salgsmaterialet, hjemmesiden og andet marketingmateriale skal være i orden og tage hensyn til tyskernes behov, hvis man vil trænge igennem.

- Tyskerne vil gerne have alt på tysk. Men hvis man bare tager sit danske materiale og får det oversat til tysk, virker det ikke. Teksterne skal tilpasses det tyske marked, også rent juridisk, siger Iris Uellendahl og nævner et par eksempler: I Tyskland må man ikke skrive, at ens produkt er det bedste, og man skal ikke bare tro, at produktnavnet er det første af sin slags på markedet. Der kan derfor sagtens være nogle rettigheder, man kan komme i karambolage med.

Lang proces

Ifølge Flemming Voss skal man også forberede sig på, at succes i Tyskland kan tage ekstra lang tid.

- Salgsarbejdet er en langsigtet investering, for beslutningsprocessen hos de tyske kunder er lang. Det kræver kontinuitet og vedholdenhed, men det kan betale sig. På det tyske marked kan danske leverandører koncentrere sig om udsøgte nicher, der ikke sjældent repræsenterer tocifrede millionomsætninger, påpeger han.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kaffefirma reddet på stregen

Direktør går fra øllet til rejerne

Fire venner har startet bryghus i Farum

Tørke: Bornholmerne må undvære lokale grøntsager

Ny aftale åbner for mere dansk kød og medicin til Japan

Salg af danske varer til Japan ventes at stige med op til 70 procent, når frihandelsaftale er underskrevet.

Nyborg Fængsel har succes med sin flødeis

Danmarks første ismejeri bag tremmer er en succes. På tre måneder har de solgt over 2.000 liter is, og der er venteliste på arbejdsholdet.

Nyhedsbrev

Orkla køber egne aktier tilbage

Unge bliver grydeklar hos erhvervsskoles cateringfirma

Bøde og politianmeldelse til bageri

Royal Unibrew køber op i Frankrig

Hygiejnen halter igen hos Graasten Salater

Too Good To Go runder fem millioner reddede måltider

DTU har fundet leder til nyt Foodlab

Nyt destilleri snart klar med snaps

Køb af baconkæmpe er på plads

Stiftere siger farvel til Rawbite

Kun en enkelt af de tre idémænd bliver hos nøddebar-producenten

Sall Whisky Distillery har huset klar

1

Michelin-kok laver ny restaurant i sin egen stue

Mille Food har købt en ny fabrik

2

Kæmpestor stigning i dansk quinoa-dyrkning

Dan Cake med stor million-forbedring

Kult-burgerbar genåbner: Burgerne bliver som før i tiden

’’Wayne’s World’’ åbner i samme lokaler som for 11 år siden

Tre medarbejdere køber sig ind i Flammen

"Verdens bedste bøffer" kommer fra Slagelse

Listeria: Også Lidl kalder søde majs retur

Hedebølge-tomater får nyt liv i ny madspilds-ketchup

Frikadellepølsegas værre end først antaget

Street food klar i Fredericia

Økologiske øl bliver mere og mere populære

Lidl lancerer nye planteprodukter

En million kroner til fyrede fra Scanflavour

Mild fugleinfluenza fundet i andebesætning

Halv million skal hjælpe Arla-fyrede

Kvindelig kok sejrede i Gudhjem

Hjemmelavet ret til herrefrokost gav pølseforgiftning

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Reparation af svejserobot

Measurement System Analysis (MSA)

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

22.000 stykker aflagt Berendsen-tøj har fået nyt liv i Gambia

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Jobsamtalen starter før du aner det

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Lasse er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

HN Group A/S udstiller på FachPack messen i Nürnberg

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Intern Auditor Kvalitet

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Send til en kollega

0.192