23948sdkhjf

Tyskland har plads til meget mere dansk mad

Forberedelse, forberedelse og mere forberedelse er vejen frem

Selv om Tyskland i forvejen er Danmarks absolut største marked, når det handler om eksport af fødevarer, så er der plads til flere danske virksomheder hos den store nabo.

Det er eksportkonsulent Flemming Voss og kommunikationskonsulent Iris Uellendahl overbeviste om, og de ved, hvad de taler om. Begge har gjort det til deres opgave at hjælpe danske fødevarevirksomheder til en god begyndelse på det tyske marked.

Danske Flemming Voss har sin base ved Hamburg, hvor han med virksomheden Danish Food Supply hjælper danske virksomheder til at etablere sig i Tyskland. Et marked, der bestemt har sine udfordringer og faldgruber, konstaterer han.

- Man skal være bevidst om landets størrelse og forskellighederne. Og så møder man en benhård konkurrence. Det kan derfor kun betale sig at være grundigt forberedt, når man starter eventyret, siger konsulenten.

- Ingen tomme hylder

Iris Uellendahl er fuldstændig enig. Hun er tysker og ejer af et pr- og kommunikationsbureau med samme navn i København, og hun kender udfordringerne. Hendes bedste råd til alle, der vil ind på det tyske fødevaremarked, lyder: Man skal forberede sig, forberede sig, forberede sig!

- Der er ikke tomme hylder i Tyskland. Hvis man vil have sit produkt på hylden, skal der tages noget andet væk fra hylden. Så det nye produkt skal være bedre end det, der skal væk, siger hun til Food Supply.

Ud over at produktet skal være fikst og færdigt, skal man naturligvis have et godt tysk navn og tysk emballage klar. Og nok så vigtigt: Salgsmaterialet, hjemmesiden og andet marketingmateriale skal være i orden og tage hensyn til tyskernes behov, hvis man vil trænge igennem.

- Tyskerne vil gerne have alt på tysk. Men hvis man bare tager sit danske materiale og får det oversat til tysk, virker det ikke. Teksterne skal tilpasses det tyske marked, også rent juridisk, siger Iris Uellendahl og nævner et par eksempler: I Tyskland må man ikke skrive, at ens produkt er det bedste, og man skal ikke bare tro, at produktnavnet er det første af sin slags på markedet. Der kan derfor sagtens være nogle rettigheder, man kan komme i karambolage med.

Lang proces

Ifølge Flemming Voss skal man også forberede sig på, at succes i Tyskland kan tage ekstra lang tid.

- Salgsarbejdet er en langsigtet investering, for beslutningsprocessen hos de tyske kunder er lang. Det kræver kontinuitet og vedholdenhed, men det kan betale sig. På det tyske marked kan danske leverandører koncentrere sig om udsøgte nicher, der ikke sjældent repræsenterer tocifrede millionomsætninger, påpeger han.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Medie: Kelsen Group tættere på salg

1

Fleksibel fabrik guld værd for Odense Marcipan

170 forskellige opskrifter på marcipan og 700 varenumre sikrer forsat marcipanproduktion

Tulip puttede forkert færdigret i færdigret

Den evige jagt på optimeringer i Odense

Odense Marcipan kigger blandt andet på at optimere mandelsorteringen

Suppenørd klar med nyt koncept

Ellemann-Jensen: Alt om havbrug skal på bordet

Nyhedsbrev

Masser af penge til to fødevareforskere

Online Avis Arkiv

Kørsel i egen bil: Her er de nye satser

10 kokke klar til finalen i Årets Kok

- Alle snakker om den her emballage

Nemco: Både små og store vil have fat i pap og folie

WP Kød skifter navn

Tre ton frikadeller med metal i tilbagekaldes

Fårekyllinger med valgfri smag er på vej

Øko-fødevarer: Også emballagen skal være bæredygtig

- Mejeriprodukter indeholder mælk – hvor svært kan det være?”

Nyt studie: Frygt ikke fedt i maden

International hæder til tre danske øl

Bryghuse hentede guld, sølv og bronze

Kokkelandshold regner med at hente VM-guld

Klumme: Ja, plastemballage kan godt genbruges til fødevarer

KMC bare fortsætter opad

Ny rekordomsætning - og ny direktør

Se her! Derfor er plast det sejeste materiale i verden

Plastvirksomheder på charmeoffensiv på fødevareindustriens FoodTech-messe

Naturli’ Foods anmeldt for at bruge ordet "latte"

Virksomheden trækker produktet tilbage - og direktøren trækker på smilebåndet

Avis: Domino's udnytter smuthul til at slette smileyrapporter

Julekalender fra Thisted Bryghus revet væk

Bryggeri køber kæmpestor Orkla-fabrik

Amazon vil sætte skub i online fødevaresalg i Danmark

Ny markeds-undersøgelse om miljørigtig hygiejne

1

Frugt og grønt er fyldt med pesticidrester

Dagrofa bøvler med plastik i cheddarposer

Lantmännen køber australsk bageri

Hanegal dropper aluminium i postejbakken

Fryseeksperter får nyt navn

Foodtech
Stort messeprogram giver optimisme i Herning

Varm sommer gav Carlsberg solidt salg

TekniClean solgt til finsk koncern

Slut med vegansk danser-restaurant

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi har lige fået en masse IDEC PLC’ere på lager.

BLACK FRIDAY TILBUD hos MultiAir - Spar over 40%

Fremtidssikrede løsninger til robotapplikationer

Dansk Ventil Center A/S er nu blandt Danmarks bedste arbejdspladser

4-Runner fra BLM - effektivitet og elektricitet - 4 maskiner i én!

Temaeftermiddag med fokus på Emballagen tirsdag den 27. november 2018

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Gratis bordkalender

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Attraktive Black Friday priser hos Løwener

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

YASKAWA finder du hos ZF Danmark

Skueglas som bl.a. anvendes i proces- og foodindustrien får du hos Mirit Glas

Lejer til stål- og metalindustrien

Konfigurer dine kapslinger og prisforespørgsler online hos Fibox

Mixere/Omrørere fra AxFlow

Hurtig og effektiv rengøring af vægtskåle

NYHED: Rustfrie syrefaste hjulgafler

Ny direktion i HBO Instruments ApS

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Tilbudsavis med maskiner og tilbehør

Er du Interesseret i IoT-teknologier og design?

Frer's jordfejlsrelæ DB3-serien

Black friday

Gennemløbsreoler ekspederer 80.000 EUR paller om året

Send til en kollega

0.263