23948sdkhjf

Tyskland har plads til meget mere dansk mad

Forberedelse, forberedelse og mere forberedelse er vejen frem

Selv om Tyskland i forvejen er Danmarks absolut største marked, når det handler om eksport af fødevarer, så er der plads til flere danske virksomheder hos den store nabo.

Det er eksportkonsulent Flemming Voss og kommunikationskonsulent Iris Uellendahl overbeviste om, og de ved, hvad de taler om. Begge har gjort det til deres opgave at hjælpe danske fødevarevirksomheder til en god begyndelse på det tyske marked.

Danske Flemming Voss har sin base ved Hamburg, hvor han med virksomheden Danish Food Supply hjælper danske virksomheder til at etablere sig i Tyskland. Et marked, der bestemt har sine udfordringer og faldgruber, konstaterer han.

- Man skal være bevidst om landets størrelse og forskellighederne. Og så møder man en benhård konkurrence. Det kan derfor kun betale sig at være grundigt forberedt, når man starter eventyret, siger konsulenten.

- Ingen tomme hylder

Iris Uellendahl er fuldstændig enig. Hun er tysker og ejer af et pr- og kommunikationsbureau med samme navn i København, og hun kender udfordringerne. Hendes bedste råd til alle, der vil ind på det tyske fødevaremarked, lyder: Man skal forberede sig, forberede sig, forberede sig!

- Der er ikke tomme hylder i Tyskland. Hvis man vil have sit produkt på hylden, skal der tages noget andet væk fra hylden. Så det nye produkt skal være bedre end det, der skal væk, siger hun til Food Supply.

Ud over at produktet skal være fikst og færdigt, skal man naturligvis have et godt tysk navn og tysk emballage klar. Og nok så vigtigt: Salgsmaterialet, hjemmesiden og andet marketingmateriale skal være i orden og tage hensyn til tyskernes behov, hvis man vil trænge igennem.

- Tyskerne vil gerne have alt på tysk. Men hvis man bare tager sit danske materiale og får det oversat til tysk, virker det ikke. Teksterne skal tilpasses det tyske marked, også rent juridisk, siger Iris Uellendahl og nævner et par eksempler: I Tyskland må man ikke skrive, at ens produkt er det bedste, og man skal ikke bare tro, at produktnavnet er det første af sin slags på markedet. Der kan derfor sagtens være nogle rettigheder, man kan komme i karambolage med.

Lang proces

Ifølge Flemming Voss skal man også forberede sig på, at succes i Tyskland kan tage ekstra lang tid.

- Salgsarbejdet er en langsigtet investering, for beslutningsprocessen hos de tyske kunder er lang. Det kræver kontinuitet og vedholdenhed, men det kan betale sig. På det tyske marked kan danske leverandører koncentrere sig om udsøgte nicher, der ikke sjældent repræsenterer tocifrede millionomsætninger, påpeger han.
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Så meget betyder Michelinstjernerne for producenter

Nu er der ryddet op hos sjællandsk producent af ingefærshots

Michelin: Her er alle Michelinstjernerne

Det nye Noma fik to Michelinstjerner

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Familievirksomheden fordoblede sit overskud

Nyhedsbrev

Ugens grin: En hest efter whiskey

Online Avis Arkiv

Ny, dansk mad-app vil indtage Norden

- Michelins stjerner på vej til hele Danmark

Arctic Group skal sælge økologiske fødevarer til ny, islandsk butikskæde

Restaurationsbranchen vokser fortsat i hele landet

Aarhus gør klar til michelinbrag

Lille bryghus flytter for at vokse sig meget større

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Flere drikker Coca-Cola: Overskuddet stryger i vejret

1

De laver vand om til vegansk ost

Tican vil hyre 50 ekstra medarbejdere

Flere grise og mere afsætning i Asien

Restauratør venter bare på at gå konkurs

300 nye produkter på Lidls hylder

Tefcold: Vi er totalt ukendte i Danmark

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

Nestlé omsatte for 600 milliarder i 2018

Sådan er fødevarebranchen markant ændret om fem år

IBM har kigget i krystalkuglen

Danmark er verdensmestre i forbrug af økologisk mad

Danmark udbygger sit forspring som landet med størst økologisk markedsandel, viser nye globale økotal

Kampen om højtuddannede tager til

Verden er vild med dansk økologi

Fødevarepriser trækker dansk prisniveau op

Coop glad for emballage-stramning

DM i Skills skal tilbage til København

Tenax tilbagekalder sild

Spørg om jura: Skal arbejdsgiver betale behandling af diskusprolaps?

Ejerledelse til salg: Slip roret før du slipper virksomheden

Ejerledelse til salg: En udfordring, der ikke kommer igen

Rugbrød i comeback: - Utroligt, at der skulle en shitstorm til

Small Batch Brewery bliver større

Danmark får et feta-rap over nallerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød Bjarne Bauer – det seneste skud på IPW-stammen

Attraktive pakker til fisk og skaldyr

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

160.000 kubikmeter ren luft i timen….

Format skift - Nemt, hurtigt og sikkert!

Mange muligheder med tekstilkanaler

VIFU tager til USA - vil du med?

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Professionelle PoE kameraer med IR

Lenze viser intelligente automationsløsninger til intralogistik på LogiMAT 2019

Egatec A/S introducerer markedets første industrielle exoskeleton

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Nyeste hovedlinjefilter fra SMC giver høj filtrering og er samtidigt en ægte vandudskiller

3D-LiDAR-sensor til mobile arbejdsmaskiner

"Energi kontrol med maksimal nøjagtighed"

DOW webinar - Torsdag den 21. februar 2019 kl. 15-16

Innoterm A/S udvider direktionen

Pop-Up væg (tekstil)

Extramultus - elastiske bånd til fødevareindustrien

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

SMC udvider staben af salgsingeniører igen

Er du vores nye kollega? Tick Cad søger inventor ekvilibrist

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.177