Tyskland har plads til meget mere dansk mad

Forberedelse, forberedelse og mere forberedelse er vejen frem

Selv om Tyskland i forvejen er Danmarks absolut største marked, når det handler om eksport af fødevarer, så er der plads til flere danske virksomheder hos den store nabo.

Det er eksportkonsulent Flemming Voss og kommunikationskonsulent Iris Uellendahl overbeviste om, og de ved, hvad de taler om. Begge har gjort det til deres opgave at hjælpe danske fødevarevirksomheder til en god begyndelse på det tyske marked.

Danske Flemming Voss har sin base ved Hamburg, hvor han med virksomheden Danish Food Supply hjælper danske virksomheder til at etablere sig i Tyskland. Et marked, der bestemt har sine udfordringer og faldgruber, konstaterer han.

- Man skal være bevidst om landets størrelse og forskellighederne. Og så møder man en benhård konkurrence. Det kan derfor kun betale sig at være grundigt forberedt, når man starter eventyret, siger konsulenten.

- Ingen tomme hylder

Iris Uellendahl er fuldstændig enig. Hun er tysker og ejer af et pr- og kommunikationsbureau med samme navn i København, og hun kender udfordringerne. Hendes bedste råd til alle, der vil ind på det tyske fødevaremarked, lyder: Man skal forberede sig, forberede sig, forberede sig!

- Der er ikke tomme hylder i Tyskland. Hvis man vil have sit produkt på hylden, skal der tages noget andet væk fra hylden. Så det nye produkt skal være bedre end det, der skal væk, siger hun til Food Supply.

Ud over at produktet skal være fikst og færdigt, skal man naturligvis have et godt tysk navn og tysk emballage klar. Og nok så vigtigt: Salgsmaterialet, hjemmesiden og andet marketingmateriale skal være i orden og tage hensyn til tyskernes behov, hvis man vil trænge igennem.

- Tyskerne vil gerne have alt på tysk. Men hvis man bare tager sit danske materiale og får det oversat til tysk, virker det ikke. Teksterne skal tilpasses det tyske marked, også rent juridisk, siger Iris Uellendahl og nævner et par eksempler: I Tyskland må man ikke skrive, at ens produkt er det bedste, og man skal ikke bare tro, at produktnavnet er det første af sin slags på markedet. Der kan derfor sagtens være nogle rettigheder, man kan komme i karambolage med.

Lang proces

Ifølge Flemming Voss skal man også forberede sig på, at succes i Tyskland kan tage ekstra lang tid.

- Salgsarbejdet er en langsigtet investering, for beslutningsprocessen hos de tyske kunder er lang. Det kræver kontinuitet og vedholdenhed, men det kan betale sig. På det tyske marked kan danske leverandører koncentrere sig om udsøgte nicher, der ikke sjældent repræsenterer tocifrede millionomsætninger, påpeger han.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Smækker med døren for Just Eat: Vi kan ikke overleve

Klassisk chokoladeproducent er i fremgang

Det lukkede Metro får stadfæstet sin bøde

Efter strejke: Lufthavnens madarbejdere får rettigheder tilbage

Orkla sælger K-Salat til Stryhns

Mælkepulver efter alle robotkunstens regler

Hundested-virksomhed har satset benhårdt på automation

Nyhedsbrev

Studerende har lavet en kødportal

Ny filetfabrik vil give Danmark friskere fisk

Royal Norden Seafood satser mest på rødspætter

Industribageruddannelse flot fra start

Luft driller Højer Pølser

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

DLG flytter hovedkontoret fra København til Fredericia

Bodylabs proteinsucces er sat til salg

Medie: Arla er oplagt som køber af producenten af kosttilskud og berigede fødevarer

Blodbad på vej: Mille bygger ny fabrik

Regner med at fordoble omsætningen i 2018

Håndværksbager med stordriftsfordele

Foodpeople: Man kan godt kalde sig en håndværksbager, selv om man omsætter for over 100 millioner kroner om året

Pakkerobotter står højt på ønskelisten

Ny kæmpetørrer tager over i Thyborøn

Bornholmsk chips-eventyr tager fart

McDonald's klar med kødfri burger

- Det her er simpelthen fødevarernes bungy jump

At spise melorme er både skræmmende og megafedt, mener nye producenter i Aalborg

Aalborgensiske insektfolk er tæt på det store gennembrud

Crickster klar med ovnkapacitet til 1.400 larveglas om dagen

BC Catering fordobler lager

Andesalg satte rekord

Her laver de ost til tre millioner pizzaer hver eneste dag

Det samme personale kunne pludselig producere tre gange så meget

ISS sætter sig tungt på soldatermad

Årets restaurantchef: Intet uden mit team

Ny cateringdirektør på plads hos Løgismose Meyers

S: Danmark skal kæmpe for nedre EU-grænse for selskabsskat

Roskilde får stort fødevarecenter

Bornholm afslører: Ny madfestival til sommer

Aalborgensisk kulturgrund får madmarked

HKScan skuffer i tredje kvartal

Billund-firma flytter og udvider

Chefprofil skifter: Fra Lars Løkke til Danish Crown

Ærgerlig bager: Derfor kom der metal i vores kiks

Få virksomheder hopper på bonusordninger for flygtninge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Preeflow-familien vokser med ny mikrodispenser

Morgenmøde om fødevareudvikling

Erhvervslejemål fra kr. 400/m²

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Q-System kåret til Gazelle virksomhed 2017

Digitalisering fører til øget konkurrence

Del din eksportviden med andre kollegaer fra Vandbranchen

Opnå økonomiske fordele og mere tilfredse kunder

Miniature gear fra ZF Danmark

Prisstærke plastspande til fødevarer

AxFlow fører stort set alt i Filtre, Riste og UV systemer

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Gazelle virksomhed

Fuldstændig fyldninglinjer fra Trepak International AB

ALPMA osteriudstyr

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

Denico Food Ingredients på Fi Europe 2017 fra den 28-30 November

Temadag omkring ”Grønne” krom(VI) frie overflader på aluminium

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på Inventor iLogic – Produktko...

Send til en kollega

0.219