Chokolademand havde en "helt vild torsdag"
Indkøbere vil have større mængder og flere forskellige varer
Sådan lød meldingen fra en glad Lars Frederiksen, direktør for det økologiske chokoladefirma Woodshade Organics, da han i går gjorde status over de første to dage på den internationale økologimesse BioFach i Nürnberg, Tyskland.
Woodshade Organics er et af 15 danske firmaer, der er med på netværket Bio Aus Dänemark's fælles stand. Som afslutning på andendagen inviterede Bio Aus Dänemark kunderne ind til et par festlige timer med tv-kokken Anne Hjernøe som cocktailshaker.
Lars Frederiksen var en af dem, der havde noget at fejre.
- Vi har talt med en række indkøbere, som vi har handlet med tidligere, men nu vil de både have større mængder og flere forskellige varer fra vores sortiment, fortalte han om dagens udbytte.
Flere tyske besøg
Også netværkets projektleder, Malene Aaris, havde smil i øjnene efter de første to dage på BioFach.
- Generelt har vi på standen haft besøg af flere tyske kunder end tidligere år, fortæller hun.
Ifølge Malene Aaris er der flere årsager til den voksende tyske interesse for økologi fra Danmark. Hun fremhæver ikke mindst, at Bio Aus Dänemark har været med på Biofach siden 2001, og at deltagerne i stigende grad høster frugterne af kontinuiteten. Men også økologiske varers generelle fremmarch i tyske supermarkeder, god pleje af tyske kontakter og de deltagende virksomheders grundige forberedelse på årets BioFach spiller ind, konstaterer hun.
BioFach er verdens største fagmesse for økologiske produkter, i år med 2.146 udstillere fra 76 lande. Messen slutter lørdag.