Burger King trækker sig sejrrigt ud af det direkte opgør med McDonald’s. Det viser en undersøgelse, som det københavnske analysebureau Opeepl ApS har foretaget ved at spørge 500 repræsentativt fordelte respondenter mellem 15 og 50 år.
Men det er tæt løb. Således foretrækker 45 procent af danskerne at hente burgere og pommes frites hos Burger King, mens 40 procent hellere vil stille sulten med mad fra McDonald’s. De resterende 15 procent af respondenterne har angivet, at de ikke spiser fast food.
Undersøgelsens mest interessante fund er imidlertid, at kvinder og mænd øjensynligt ikke kan enes om, hvorvidt det hurtige måltid skal være fra McDonald’s eller fra Burger King. I hvert fald viser spørgeskemaundersøgelsen, at mænd har en signifikant præference for Burger King, mens kvinder i stor stil foretrækker McDonald’s.
Geografisk fordeler stemmerne sig sådan, at McDonald’s er favoritten på Sjælland (eksklusiv Hovedstaden) og i Syddanmark, mens Burger King har den største plads i fastfoodspisernes hjerter i resten af landet. I Nordjylland er der blot 2 procent, der har anført, at de ikke spiser fast food mod 14 til 20 procent i de andre regioner.