Ingredienskoncernen Chr. Hansen lancerer nu en ny kultur til mejeriprodukter - en kultur, som af et smagspanel er blevet modtaget positivt, da kulturen gør, at mælkeprodukterne opfattes til at indeholde mere fedt, end de i virkeligheden gør. Det oplyser Chr. Hansen i en pressemeddelelse. Kulturen, der hedder eXact NG Flavor+, er blevet testet i et smagspanel, hvor deltagerne troede, at mælkeprodukter tilsat kulturen indeholdt mere fedt, end det rent faktisk var tilfældet. - Da vi testede fermenteret mælk produceret med eXact NG Flavor+ i et smagspanel, havde produktet en forbedret fedtopfattelse sammenlignet med produkter uden den nye kultur. Prøver med 1,5 procent fedt blev opfattet, som om de indeholdt 2,5 procent fedt. En stigning i fedtopfattelsen på 67 procent., nævner Lasse Vigel Jørgensen, der er global marketingschef i Chr. Hansen, i pressemeddelelsen. Samtidig har produkter med eXact NG Flavor+ været i stand til at holde længere på smagen end normale produkter, som mister smag i løbet af to.tre uger, påpeger Chr. Hansen. /ritzau/FINANS