Målet med det nye fælles velfærdsmærke, som blandt andre støttes af dagligvarekæden Rema 1000, er at øge kvaliteten blandt de billigere ikke-økologiske kødprodukter, skriver det internationale nyhedssite for kødproducenter og -forhandlere, Globalmeat.
- Når vi i Rema 1000 går ind i det her, er det, fordi vi længe har haft dyrevelfærd højt på vores agenda, men vi tror, at branchen er nødt til at gå sammen ind i det, hvis vi skal have løftet dyrevelfærden generelt hele vejen rundt. Derfor bakker vi 100 procent op, siger Jonas Garly Sørensen, kategorichef i Rema 1000, til Metroxpress.
I dagligvarekæden Coop mener ansvarlighedsdirektør Anna Lise Mortensen ikke, at vi brændende mangler et fælles dyrevelfærdsmærke:
- Vi er heller ikke imod, men det udkast vi hidtil har fået præsenteret, ligger kun lige over det konventionelle kød, og vi vil hellere fremme økologi og kød med anbefaling fra Dyrenes Beskyttelse, siger hun.
Ifølge Globalmeat kræver velfærdsmærket også, at forhandlere og producenter forpligter sig til, at kødet ikke bliver for dyrt.
- Kød med dyrevelfærdsmærket vil på grund af højere produktions-omkostninger blive lidt dyrere end det nuværende ikke-økologiske kød, men billigere end det økologiske. Det er dog vigtigt, at forbrugerne kun skal betale den reelle meromkostning, som den øgede dyrevelfærd har, så vi sælger dyrevelfærd til discountpris, uddyber Jonas Garly Sørensen til metroxpress.
