Boganmeldelse: Glimrende bog om at skabe mening for den nye generation

| Af Tobias Baldrian Madsen | Tip redaktionen om en historie

Finurlig, men velskrevet bog, der udfordrer virksomheder, politiske partier og andre institutioner på at få skabt mening i deres fortællinger - om virksomhedens strategi, produkter og så videre.

Du får her en bog, som nok er mere langtrukken end de fleste ledelsesbøger, men det gør ikke noget. Det hele er super interessant og lærerigt, hvis du har ansvar for at fortælle historier om jeres produk-ter, jeres strategi, eller noget andet. Du får masser af mening og inspiration til at foretage nogle dramatiske skift i din måde at fortælle historier på - ikke mindst i forhold til den nye generation, som i disse dage indtager arbejdsmarkedet.

Den nye generation vil være aktive medfortællere
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder om, at de bør købe deres produkter, overbevise deres medarbejdere om, at strategi-en er rigtig og overbevise vælgerne om, at de skal stemme på dem. Problemet med kommunikationen er ofte, at den er envejs og med én sandhed. Hovedpointen i bogen er, at den generation (Generation III), som er godt på vej til at overtage arbejdsmarkedet, ikke ønsker at blive ”talt til”, men de ønsker at være aktive medfortællere. Dette sætter nogle helt andre krav om involvering og tab af styring, end kommunikationsfolk er vant til.

Generation Y & Z som omdrejningspunkt
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesudvikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i generationer, men samler Generation Y og Z i hvad han kalder Generation III. Generation I er mennesker fra før 2. verdenskrig - mennesker som har levet under totalitære fortællinger som for eksempel biblen. Generation II er mennesker efter 2. verdenskrig og som har oplevet globaliseringen, reklamernes indtog med mere.

Generation III er de unge mennesker, som lige nu indtager arbejdsmarkedet og i stigende omfang kommer til at lede virksomheder, politiske partier med mere. Generation III har nogle helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier med mere, og det er en virkelighed, som virksomheder bør forholde sig til nu.

En rodet affære, men spændende hele vejen igennem
Jeg ledte langt efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier. Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit; ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan”, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter, citater og andet, uden at du på nogen måde har fornemmelsen af, at der er en klar linje.

Det gør faktisk ikke noget, fordi jeg nød at læse det hele. Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie, hvad der er det essentielle i en spændende kom-munikation, og i den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.

Læs bogen hvis du søger efter inspiration til at ændre din kommunikationsstrategi
Der er godt nok nogle guides i bogen til, hvordan du kan strikke din kommunikation sammen, så den bedre involverer dit publikum, men du må se langt efter konkrete værktøjer og metoder. Dog er der inspiration og motivation i endeløse baner til at gøre noget anderledes, og det er min anbefaling, at hvis du ikke allerede har en strategi for den nye generation i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.



På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 9/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 8/10

Titel: Medfortæller
Forfatter: Ask Agger
Forlag: Gyldendal Business
Sider: 207
Pris: 300,00 kr.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ghana kan blive guf for danske fødevarer

KMC overraskede sig selv med rekordresultat

Ølrester bliver nu lavet til kiks på Møn

Bryghuset og Bisca er gået sammen om at udnytte restproduktet mask fra ølproduktionen til kiks

Danish Crown etablerer sig i Afrika

Datterselskabet Ess-Food har købt aktiemajoriteten i en sydafrikansk foodservicevirksomhed

Tican dropper ny aflønning

Byggevirksomhed har succes med at bygge udenom

Nyhedsbrev

Nyt, stort kartoffelpakkeri på Lammefjorden

Ny produktion giver 40 jobs hos Rynkeby

Tican i Thisted ramt af strejke

Madspild skader industriens image

Ny undersøgelse viser, at forbrugerne gerne ser industrien tage mere ansvar for at begrænse madspild

1

Medaljeregn til danske oste

Salmonella fundet i Skare-kød

Fredericia bliver procesindustriens hovedstad

Strejke lammer Danish Crown i Horsens

Klassisk chokoladeproducent er i fremgang

Efter strejke: Lufthavnens madarbejdere får rettigheder tilbage

Smækker med døren for Just Eat: Vi kan ikke overleve

Det lukkede Metro får stadfæstet sin bøde

Ny filetfabrik vil give Danmark friskere fisk

Royal Norden Seafood satser mest på rødspætter

Orkla sælger K-Salat til Stryhns

Bodylabs proteinsucces er sat til salg

Medie: Arla er oplagt som køber af producenten af kosttilskud og berigede fødevarer

Studerende har lavet en kødportal

Mælkepulver efter alle robotkunstens regler

Hundested-virksomhed har satset benhårdt på automation

Industribageruddannelse flot fra start

ISS sætter sig tungt på soldatermad

Årets restaurantchef: Intet uden mit team

Ny cateringdirektør på plads hos Løgismose Meyers

S: Danmark skal kæmpe for nedre EU-grænse for selskabsskat

Bornholm afslører: Ny madfestival til sommer

Roskilde får stort fødevarecenter

Aalborgensisk kulturgrund får madmarked

HKScan skuffer i tredje kvartal

Billund-firma flytter og udvider

Chefprofil skifter: Fra Lars Løkke til Danish Crown

Ærgerlig bager: Derfor kom der metal i vores kiks

Få virksomheder hopper på bonusordninger for flygtninge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kontrollerer du også skrabe-hastigheden, når der renses rør?

Palletering fra Qumec

Stil skarpt på morgendagens forretning

Gulvelementer til beskyttelse af større arealer

Prysmian krankabler med kort leveringstid fra Synflex A/S

Single-Use-membranventil med autoklaverbar, manuel aktuator

GMV Roadshow

Mere oppetid og højere personsikkerhed med ny solid-state-switch

Dansk Halbyggeri opfører ny logistik- og lagerbygning for FK Distribution

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Bygmesteren udvider fødevareproduktion for OK Snacks

Vi er stolte over at have leveret denne 25 meter lange Erikkila monokranbane til Simatek Bulk System

Service af alle kompressorer og alt i efterbehandling...

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Video præsentation af ARCA vægskab serie fra Fibox

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Populær Letvægtstransportør Shifta

Palletanke for sikker transport og opbevaring af kemiske væsker og fødevarer

Den tjekkede APB løsning for den moderne CSR virksomhed

Lad ikke overtryk ødelægge din ydeevne!

Temaaften hos Scandrums A/S

Afslut dit Lagafors rengøringssystem med slangerulle og slange

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S København

Ny generation Twinpumpe fra Verder A/S - Wangen

KTS og KTX kontrastsensorer: Et godt øje til kontrast og farver

Send til en kollega

0.23