Boganmeldelse: Glimrende bog om at skabe mening for den nye generation

| Af Tobias Baldrian Madsen | Tip redaktionen om en historie

Finurlig, men velskrevet bog, der udfordrer virksomheder, politiske partier og andre institutioner på at få skabt mening i deres fortællinger - om virksomhedens strategi, produkter og så videre.

Du får her en bog, som nok er mere langtrukken end de fleste ledelsesbøger, men det gør ikke noget. Det hele er super interessant og lærerigt, hvis du har ansvar for at fortælle historier om jeres produk-ter, jeres strategi, eller noget andet. Du får masser af mening og inspiration til at foretage nogle dramatiske skift i din måde at fortælle historier på - ikke mindst i forhold til den nye generation, som i disse dage indtager arbejdsmarkedet.

Den nye generation vil være aktive medfortællere
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder om, at de bør købe deres produkter, overbevise deres medarbejdere om, at strategi-en er rigtig og overbevise vælgerne om, at de skal stemme på dem. Problemet med kommunikationen er ofte, at den er envejs og med én sandhed. Hovedpointen i bogen er, at den generation (Generation III), som er godt på vej til at overtage arbejdsmarkedet, ikke ønsker at blive ”talt til”, men de ønsker at være aktive medfortællere. Dette sætter nogle helt andre krav om involvering og tab af styring, end kommunikationsfolk er vant til.

Generation Y & Z som omdrejningspunkt
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesudvikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i generationer, men samler Generation Y og Z i hvad han kalder Generation III. Generation I er mennesker fra før 2. verdenskrig - mennesker som har levet under totalitære fortællinger som for eksempel biblen. Generation II er mennesker efter 2. verdenskrig og som har oplevet globaliseringen, reklamernes indtog med mere.

Generation III er de unge mennesker, som lige nu indtager arbejdsmarkedet og i stigende omfang kommer til at lede virksomheder, politiske partier med mere. Generation III har nogle helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier med mere, og det er en virkelighed, som virksomheder bør forholde sig til nu.

En rodet affære, men spændende hele vejen igennem
Jeg ledte langt efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier. Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit; ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan”, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter, citater og andet, uden at du på nogen måde har fornemmelsen af, at der er en klar linje.

Det gør faktisk ikke noget, fordi jeg nød at læse det hele. Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie, hvad der er det essentielle i en spændende kom-munikation, og i den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.

Læs bogen hvis du søger efter inspiration til at ændre din kommunikationsstrategi
Der er godt nok nogle guides i bogen til, hvordan du kan strikke din kommunikation sammen, så den bedre involverer dit publikum, men du må se langt efter konkrete værktøjer og metoder. Dog er der inspiration og motivation i endeløse baner til at gøre noget anderledes, og det er min anbefaling, at hvis du ikke allerede har en strategi for den nye generation i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.



På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 9/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 8/10

Titel: Medfortæller
Forfatter: Ask Agger
Forlag: Gyldendal Business
Sider: 207
Pris: 300,00 kr.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Hov: DK-Foods prøver et regnskabs-dyk

Pepperonigiganten tjente fem millioner kroner mindre end året før

Gråsten Fjerkræ er blevet mere effektiv med skovkalkuner

Så er Co-Ro i gang med at bygge

Tiltale: Mand svindlede med kyllinger for 27 millioner

Bite Copenhagen har fokus på nyheder og trends

Forkert dressing røg i spiseklar salat

Svinekød skal hedde grisekød

Rynkeby klar med ny direktør

Peter Frank Andersen fik kun halvandet år hos Atria Danmark

Hartmann får sin første kvindelige fabriksdirektør

Danish Crown brager ind i Kina

Roskilde vil gøre ældremad mere indbydende

København prøver sig frem med ny emballage til ældres mad

Københavns Kommune har udviklet et nyt måltidskoncept til byens hjemmeboende ældre.

- Skatteændring vil gavne dansk fødevareproduktion

Coop-direktør siger farvel

Teknologisk Institut viser fremtiden frem på Bite

Kold sommer er eneste flue i glasset for Unibrew

Hanegal kalder øko-spegepølser retur

160 kommunale køkkener får mere lokal mad

Ny kampagne: Mere økologi i offentlige køkkener

Økologisk Landsforening og Kost & Ernæringsforbundet er gået sammen om kampagnen "ØkoValg2017"

Fødevareeksporten stiler mod ny rekord

Ugens grin: Teori og praksis

Fiskefabrik skal have ny direktør

Henrik Mikkelsen er fortid hos Sæby Fiske-Industri

To store fødevare-spillere i nyt samarbejde

Fooducer og FødevareDanmark går sammen om at give fødevarevirksomheder flere fordele

Danish Crown og Tulip vil under samme tag

Trump - nu også som vingummi

Fødevareminister kræver redegørelse om forurenede æg

Tangproducenter slår sig sammen

Flere penge i kartoffelmel

Odense Street Food klar til at åbne

Arla tilbagekalder 37.800 bøtter skyr

Smæk for millioner: Kraftig stigning i sliksnyd

Peter Larsen Kaffe satte miljø-aftryk på Smukfest

Endnu en Bülow på vej som fødevareproducent

20 ton forurenede æg fra udlandet solgt i Danmark

Street food-festival rammer København

Tænk siger: Mærker på mælk forvirrer forbrugerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skift til Leroy-Somer PM-motor sparer producent af fiskefoder for mindst 135.000 kWh pr. år

Markedsføring på sociale medier

Øget salg til Mellemøsten?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Nye størrelser i Fibox Gade- og Teknikskabe

PALOMAT® styrker salgsteamet

FLUX fadpumper til ATEX - nu driftstemperaturer op til 60°C

Hvad mon din kommende kollega skal have i løn?

Holgers omdrejningspunkt har i 40 år været Damstahl

Fyldemaskiner fra Trepak International AB

Stål- og teknikbranchens vigtigste tryksag er på gaden igen

Salgskonsulent til PKI Supply

Erfaren og kompetent rådgivning

Dansk fødevareeksport forventes at stige kraftigt i fremtiden

Tekstilkanaler med dyser sikrer et godt indeklima i multiarena

Kvalitet er nøgleordet i Profilpartners´ løsninger

Professionelle hænder servicerer dit gear eller transmission

Teknisk glas fra Mirit Glas

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Transmissionselementer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Gratis forhåndsregistrering til DRM17

Ser det også sådan ud på din arbejdsplads?

‘Vi forventer at det bliver et mini Silicon Valley’

”Standarder er en game changer, når der skal udveksles informationer i fors...

Send til en kollega

0.252