23948sdkhjf

Carletti går i offensiven

Det er ikke let at være slikproducent i Danmark, men Carletti tror på en dansk fremtid for slikproduktion
Man er ikke i tvivl om, hvad der produceres hos Carletti. Små skåle med slik og chokolade byder én velkommen i receptionen, og udenfor blander duften af mild lakrids sig med fornemmelsen af forår her i Skødstrup nord for Aarhus.

Men duften er nu ikke så sød igen i disse år i den danske konfekture- og slikindustri.

En fordobling af sukker- og chokoladeafgiften mellem 2009 og 2015, stigende råvarepriser på mandler og chokolade samt en generel stagnation i danskernes slikforbrug har givet helt andre markedsbetingelser, end dengang Carletti – i dag Danmarks næststørste slikproducent efter Toms – blev etableret som lille engrosvirksomhed i Aarhus i 1918 af brødrene Jakobsen.

Alligevel ser Carlettis produktionsdirektør Benny Poulsgaard stadig lyst på fremtiden. En fleksibel forsyningskæde med fabrikker i Danmark og Polen, en høj grad af automation, nærhed til kunderne og dygtige medarbejdere er det søde miks, der skal sikre fortsat slikproduktion i Danmark.

- Alt hvad der kan automatiseres, holder vi i Danmark. Og så produceres resten i Polen. Vi har valgt at sige, at vi vil være tæt på det danske hjemmemarked, men vi har også det andet ben i Polen, som giver os nogle andre muligheder. Det ser jeg klart som en af vores store konkurrencefordele, fortæller Benny Poulsgaard, da vi har bænket os i et mødelokale med udsigt til Kalø Vig gennem vinduerne og med en bagvæg proppet med Carletti-produkter.

På bordet står desuden en gul æske, der rummer Carlettis nyeste produkttiltag. Mere om den senere.

Udvider i både Danmark og Polen

Fabrikken i Skødstrup producerer blandt andet de ikoniske P-tærter og skumbananer, som om nogen er blevet Carlettis varemærker. Men også chokoladelinser, pålægschokolade og overtrækschokolade udgør en delmængde af de cirka 9.000 ton slik og konfekture, som Skødstrup-fabrikken producerer årligt.

Til sammenligning producerer fabrikken i Polen cirka 3.200 ton om året – her fremstilles og pakkes blandt andet Carlettis luksuschokolader, Jakobsen-mærket, som på grund af de høje pakkeomkostninger simpelthen ikke kan gøres rentabel at fremstille i Danmark.

Netop vægtningen af de to ben bliver rykket en smule, når Carletti hen over de næste to år flytter nogle flere ikke-automatiserbare processer til Polen for til gengæld at give plads til at etablere en fuldskala og topmoderne chokoladelinsefabrik i Skødstrup.

Den skal gøre det muligt for Carletti – i dag ejet af den danske Givesco-koncern – at nappe en større luns af det voksende marked for linser til bageri- og mejeriindustrien, hvor linser anvendes som topping og pynt.

Ny P-tærte rammer butikkerne

Benny Poulsgaard uddyber, at Carletti-ledelsen har meldt ud til medarbejderne, at de ikke forventer, det nye setup vil betyde nævneværdige afskedigelser på fabrikken.

Godt nok er det meningen, at linsefabrikken skal automatiseres yderligere i de kommende år, men behovet for færre hænder ved linjen skulle gerne opvejes af dels naturlig afgang, dels det faktum, at Carletti regner med, at man skal ud og sælge noget mere slik.

Det er dér, førnævnte gule æske kommer ind i billedet. Den rummer en ny variant af P-tærten med karamel og salte peanuts, som, når disse linjer læses, har været på markedet et par uger. For vil man kapre markedsandele på det stagnerede danske marked, er man nødt til at være offensiv, lyder det fra Benny Poulsgaard. Man kan ikke spare sig til succes.

- Det handler ikke kun om pris. Det handler også om at kunne differentiere sig på produktet og smagsoplevelsen. Vi bliver aldrig de billigste, men vi er tæt på vores marked og tæt på vores kunder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094