Gastronomi som kreativ drivkraft bag flere industrielle fødevarer
Klumme: Gastronomien kan med fordel bruges som den kreative drivkraft bag langt flere nye industrielle fødevarer end i dag, skriver innovationschef Dorte Petersen fra Teknologisk Institut i dagens klumme.
Et enten-eller i virksomhederne
Vi oplever, at virksomheder i dag groft set antager et gastronomisk eller industrielt perspektiv på udviklingen af nye fødevareprodukter. Virksomhederne hyrer således enten en kok til at komme med nye forslag til produkter, eller også foregår produktudviklingen ved hjælp af virksomhedens egne udviklere.
Hyrer virksomheden en kok, foregår udviklingen typisk uden en systematisk dataopsamling og uden nødvendigvis at være i overensstemmelse med de rammer, den industrielle produktion sætter for det færdige produkt. Virksomhedernes egne produktudviklere har på den anden side et begrænset kendskab til gastronomiske trends eller kreative værktøjer, der kan højne innovationshøjden.
Konkurrencen om forbrugernes gunst
På Teknologisk Institut forventer vi, at de virksomheder, som knækker koden og kan kombinere brugen af gastronomer med de industrielle hensyn, vil vinde konkurrencen om forbrugernes gunst. Man får så at sige det bedste af begge verdener på denne måde. Seneste eksempel på denne tilgang er udviklingen af den nye drikkemenu Dagmar fra Rynkeby.
Og det er her netværket af gastronomer på Teknologisk Institut kommer ind. Ved at kombinere netværket af gastronomer med de teknologiske kompetencer på Instituttet kan man få hjælp til at kombinere disse tilgange – den gastronomiske og den industrielle – i ens produktudvikling.
Det er bare med at komme i gang med at udnytte potentialet.