23948sdkhjf

Han satser det hele på mors desserter

- Vi har en tiramisu, som min mor har gået og justeret på i 30 år
- Vi har en tiramisu, som min mor har gået og justeret på i 30 år.

Indehaveren af den ny-etablerede dessertvirksomhed Dessert To Go, Morten Weidemann, er ikke i tvivl om, at han har nogle helt unikke opskrifter at bygge på. Opskrifterne kommer fra både hans mor og hans hustru, som begge har masser af erfaring som leverandører af desserter til familien, og nu skal lækkerierne så bredes ud til hele landet.

Efter en spæd begyndelse for halvandet år siden, hvor Dessert To Go lånte sig ind i lokaler hos Gio Is i Sorø, foregår produktionen nu i egne lokaler i Rørvig, hvor det hele bliver lavet i hånden. Der er p.t. 17-18 dessertvarianter med navne som Jordbærdrøm, Rabarbertrifli, Gammeldaws Æblekage og Cheesecake Havtorn. De bliver solgt i portionsglas til 45 kroner stykket.

Satser 100 procent

Morten Weidemann har kvittet sit mangeårige job som arrangør af musikfestivaller "for at satse 100 procent på Dessert To Go".

- Al tiden går med det her. Min kone er havearkitekt, men hjælper også til med produktionen af desserter. Vi har to fleksjobbere, snart tre, og vi har så travlt, at min mor også hjælper, fortæller Morten Weidemann, som Food Supply mødte på weekendens Food Festival i Aarhus.

Han var taget til Aarhus for at gøre jyderne opmærksomme på de håndlavede desserter, og for at blive klogere på, hvor i Jylland det vil være en god idé at finde forhandlere.

Dessert To Go sælges indtil videre hos en stribe SuperBrugser og en enkelt Menu-butik på Sjælland, men planen er at brede salget ud til resten af landet.

- Uden at lyde hovski-snovski, så er vi lidt kritiske hvad angår vores forhandlere. Vi vil selv vælge, hvilke butikker der skal sælge for os, for det skal være nogen, der virkelig går ind for kvalitet, fastslår Morten Weidemann.

På vej mod 2.000 om ugen

Han fortæller, at det første mål, at fremstille 1.000 dessserter om ugen, er nået, og at virksomheden nu er godt på vej mod mål nummer to, der hedder 2.000 desserter pr. uge.

- Det er ikke raketvidenskab, vi laver, men det er tidskrævende. Vi står også selv for distributionen, og det tager virkelig mange timer. Og bare det at få desserterne ned i glassene er noget, vi forsøger at optimere hele tiden. Hvis man liner 100 glas op ad gangen, går det en hel del hurtigere, end hvis man kun fylder 20 ad gangen, nævner dessertdirektøren.

Han peger på, at det også tager omkring et halvt minut at sætte labels på hvert glas.

- En maskine til labels, det ville være dejligt. Jeg håber, at den kommer - og det går den også, hvis ikke der sker noget uheldigt, siger Morten Weidemann.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109