- Produkthistorien er helt afgørende

| Af Helene Birk, markedschef, Økologisk Landsforening | Tip redaktionen om en historie

Klumme: Dansk økologi kan sælge i stor stil på det tyske foodservice-marked, men det kræver, at øko-virksomhederne har styr på at fortælle den gode produkthistorie, skriver Helene Birk, Økologisk landsforenings markedschef for eksportfremme.

Det tyske foodservice-marked rummer potentiale for eksport af dansk økologi. Det kræver dog, at de danske øko-virksomheder har styr på at fortælle den gode produkthistorie.

En ost lavet på økologisk mælk fra mælkeproducenter i et geografisk afgrænset område omkring Bovbjerg Fyr i den vestligste del af Danmark - en ost, som lagres i næsten et halvt år tæt på Vesterhavet, hvor osten opnår delikate mælkesaltkrystaller fra den saltholdige havluft.

Sådan en historie får tyske kokke og foodservice-grossister til at spidse ører, og Thises Vesterhavsost er således et førsteklasses eksempel på, hvordan den gode produktfortælling kan bane vej for eksport af dansk økologi til den tyske foodservice-branche.

Da vi i september holdt møder med flere tyske topkokke på Chef Sache-messen i Köln sammen med den danske gourmetkok Torsten Schmidt, blev vi i høj grad bekræftet i, at økologiske produkter er interessante for den tyske foodservice-sektor. Men det er nødvendigt for et godt salg af økologiske produkter, at den gode produkthistorie er tilstede, og den må gerne omfatte historier om råvarernes tilblivelse, sporbarhed og producenten bag produktet.

Kravet om en interessant produkthistorie er en stor skare af virksomheder på det veludviklede danske øko-marked i stand til at efterkomme. Og sporbarhed er i en vis grad naturligt indbygget i økologi, da de økologiske producenter netop arbejder ud fra særlige kriterier, som sikrer en større gennemsigtighed i, hvordan produktionen er foregået. Det er dog alligevel helt afgørende, at man som virksomhed har styr på sin produkthistorie – og formår at kommunikere den på en interessant vis.

Uudnyttet potentiale i tysk foodservice

Tyske indkøbere har længe kigget mod Danmark for økologiske produkter til de tyske dagligvarekæder. Vores langvarige erfaringer med økologi, troværdige statskontrol, stærke knowhow og innovationskraften hos de danske øko-virksomheder har hidtil med stor succes banet vej for danske øko-varer til de tyske butikshylder. Og Tyskland er i dag den danske øko-branches vigtigste eksportmarked.

Men også i de store gryder hos tyske cafeer og restauranter er der et voksende potentiale for dansk øko-eksport, som indtil videre er stort set uudnyttet.

Her er den økologiske andel af markedet i dag cirka 0,5 procent, hvilket kan virke beskedent. I kroner og ører svarer det imidlertid til hele 2,6 milliarder kroner, hvilket forventes at stige i de kommende år i takt med voksende øko-interesse blandt de tyske forbrugere.

Vi har den seneste tid holdt møde med flere tyske foodservice-grossister, som har vist interesse for danske øko-varer, og vareprøver indenfor 30 kategorier er allerede sendt afsted.

Spydspidsprodukter som økologisk perlespelt og perlebyg fra Skærtoft Mølle, økologisk birkesaft fra Sealand Birk, juices fra Naturfrisk, charcuterie fra Aalbæk, øko-oste fra Knuthenlund, Thise og Naturmælk og økologisk chokolade fra Summerbird kan på sigt bane vej for en bredere eksport af danske øko-varer til den tyske foodservice-sektor.

Potentialet er til stede. Hvis historien også er.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Klaus Jensen
Hvorfor skal man sælge økologisk birke saft fra Finland (Sealands produkt er fra Finland) ind over Danmark og sende det til Tyskland som et danske økologisk produkt. Det er da ikke en god historie. Den gode historie er da om danske landmænds økologiske produkter. Hold nu fokus på kartofler, æbler osv - det er en god historie.

Jens Erik
Der er altså endnu ikke et voldsomt stort marked for økologi i det tyske foodservice marked. Men den gode produkthistorie som der henvises til er et virkelig godt salgsargument. I Tyskland er øko isoleret set kun interessant for børnehaver og visse restauranter som satser på øko alene. Så fokuser på den gode produkthistorie - hvoraf så måske også økologi er en del!

Klaus Jensen
Hej Jens Erik
Problem er bare, at økologi er en så lille niche og selv med en god historie rykker det ikke på betalingsbalancen. Har selv arbejdet med eksport af konventionelle produkter i mange år, vi har prøvet økologi, men vi fik ikke noget ud af det. Danske landmænd klager jo en del i disse år, så hvorfor ikke sætte fokus på de produkter landmænd kan producerer og hjælpe dem, i stedet for at sælge økologisk birke saft fra Finland. Men det er politik på borgen og det er vist en verden for sig selv, uden jord forbindelse, desværre.

Jens Erik Nissen
Hej Klaus,
Tror vi er enige - Økologi til Tyskland er isoleret set ikke interessant. Men den gode produkthistorie er en nødvendighed. En del af denne historie kan være økologi - men det rykker ikke meget i sig selv.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Konservesfabrik klar til at score kassen

Bornholmsk mad overtager et fly

Dina har overtaget et kæmpestort køkken

Kendt chefkok er stoppet på berømt hotel

To firmaer laver ny fælles-chokolade

- Digitalisering er fødevareklyngens guldæg

Stjernekok overtager efter Michaud på Brøndums Hotel

Dansk Cater omrokerer

Coop klar med måltidskasser

Bryggerikoncern fyrer direktør efter fem måneder

Avis: Arla bejler til Australiens største mejeri

Selv kødproducenterne satser nu på mad uden kød

Sådan får man succes med nye fødevareprodukter

Udslip på sukkerfabrik gjorde ansatte dårlige

75.000 grønne mælkekasser har fundet vej tilbage til Arla

Mange tusinde mælkekasser forsvinder hvert år, og det koster mejeriproducenten store summer.

Ugens grin: Dårlige manerer

1

De brygger på et nyt bryghus

Frederikshavner og thybo er langt fremme med planer om nyt bryghus i Frederikshavn

Krabbefestival skal gøre krabber populære

Ordre ud af det blå

Danhatch køber kyllingerugeri i Frankrig

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Tyskere strømmer til vestjysk whisky-by

52 ledige har fået job på Danish Crown

Spiritus forgylder stenrig familie

På tre år har Just Karberg hentet 230 millioner kroner ud til sig selv

Eksport fylder for lidt blandt iværksættere

Rotte lukker Aalborg Street Food

Møl-bøvl driller brødproducent

Billund Aquakultur slår igennem i USA

Hemmelige tal: Coop taber millioner på dagligvarekæder

Spiritus-importør sætter milliard-rekord

Lidl ændrer emballage efter forbrugerstorm

Uge 36: Ind og ud af branchens bestyrelser og direktioner

Burgeren fejrer 40 års jubilæum i Danmark

Cocio med global appel

"Vi har lært en masse af Cocio"

Dansk spritfabrik skifter navn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nidec og Ølgod Elektro lancerer en ny leveringsstrategi med 24/7 service

Sikkerhedsscanner med 8 sikkerhedsfelter til både Ethernet/IP og PROFINET interface

Overvågning og styring af elektricitet

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING´s AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Effektive lavtryksvaskere til maskiner, komponenter og installationer

Stigende krav til medicoindustrien – anbefalingen er: Gå i gang med det samme

Fyldemaskiner fra Trepak International AB

Vil du skridtet videre med Autodesk Vault? - deltag på kurset Autodesk Vault Workgroup d. 11/10

Få op til 30.000 kr. for din gamle kompressor ved køb af ny!

En vegetarburger som aldrig før!

Læs de sidste nyheder fra Diatom A/S

DAN-doors modtager den højeste kreditvurdering

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Tekstilkanaler med dyser får luften ned i opholdszonen

Tilskud til energibesparende projekter

SEW-EURODRIVE “Afhentnings- og leveringsservice”

YASKAWA ie4++ supersparemotor og en inverter

Optimering af Sandpiper Membranpumper - hi messen

Opnå økonomiske fordele og mere tilfredse kunder

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Kemisk hærdet glas fra Mirit Glas

Ny hjemmeside og logo – samme identitet

Slibemaskine MADO MNS630 står for højeste kvalitet

Lagafors Rengøringsudstyr

Send til en kollega

0.201