- Produkthistorien er helt afgørende

| Af Helene Birk, markedschef, Økologisk Landsforening | Tip redaktionen om en historie

Klumme: Dansk økologi kan sælge i stor stil på det tyske foodservice-marked, men det kræver, at øko-virksomhederne har styr på at fortælle den gode produkthistorie, skriver Helene Birk, Økologisk landsforenings markedschef for eksportfremme.

Det tyske foodservice-marked rummer potentiale for eksport af dansk økologi. Det kræver dog, at de danske øko-virksomheder har styr på at fortælle den gode produkthistorie.

En ost lavet på økologisk mælk fra mælkeproducenter i et geografisk afgrænset område omkring Bovbjerg Fyr i den vestligste del af Danmark - en ost, som lagres i næsten et halvt år tæt på Vesterhavet, hvor osten opnår delikate mælkesaltkrystaller fra den saltholdige havluft.

Sådan en historie får tyske kokke og foodservice-grossister til at spidse ører, og Thises Vesterhavsost er således et førsteklasses eksempel på, hvordan den gode produktfortælling kan bane vej for eksport af dansk økologi til den tyske foodservice-branche.

Da vi i september holdt møder med flere tyske topkokke på Chef Sache-messen i Köln sammen med den danske gourmetkok Torsten Schmidt, blev vi i høj grad bekræftet i, at økologiske produkter er interessante for den tyske foodservice-sektor. Men det er nødvendigt for et godt salg af økologiske produkter, at den gode produkthistorie er tilstede, og den må gerne omfatte historier om råvarernes tilblivelse, sporbarhed og producenten bag produktet.

Kravet om en interessant produkthistorie er en stor skare af virksomheder på det veludviklede danske øko-marked i stand til at efterkomme. Og sporbarhed er i en vis grad naturligt indbygget i økologi, da de økologiske producenter netop arbejder ud fra særlige kriterier, som sikrer en større gennemsigtighed i, hvordan produktionen er foregået. Det er dog alligevel helt afgørende, at man som virksomhed har styr på sin produkthistorie – og formår at kommunikere den på en interessant vis.

Uudnyttet potentiale i tysk foodservice

Tyske indkøbere har længe kigget mod Danmark for økologiske produkter til de tyske dagligvarekæder. Vores langvarige erfaringer med økologi, troværdige statskontrol, stærke knowhow og innovationskraften hos de danske øko-virksomheder har hidtil med stor succes banet vej for danske øko-varer til de tyske butikshylder. Og Tyskland er i dag den danske øko-branches vigtigste eksportmarked.

Men også i de store gryder hos tyske cafeer og restauranter er der et voksende potentiale for dansk øko-eksport, som indtil videre er stort set uudnyttet.

Her er den økologiske andel af markedet i dag cirka 0,5 procent, hvilket kan virke beskedent. I kroner og ører svarer det imidlertid til hele 2,6 milliarder kroner, hvilket forventes at stige i de kommende år i takt med voksende øko-interesse blandt de tyske forbrugere.

Vi har den seneste tid holdt møde med flere tyske foodservice-grossister, som har vist interesse for danske øko-varer, og vareprøver indenfor 30 kategorier er allerede sendt afsted.

Spydspidsprodukter som økologisk perlespelt og perlebyg fra Skærtoft Mølle, økologisk birkesaft fra Sealand Birk, juices fra Naturfrisk, charcuterie fra Aalbæk, øko-oste fra Knuthenlund, Thise og Naturmælk og økologisk chokolade fra Summerbird kan på sigt bane vej for en bredere eksport af danske øko-varer til den tyske foodservice-sektor.

Potentialet er til stede. Hvis historien også er.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Klaus Jensen
Hvorfor skal man sælge økologisk birke saft fra Finland (Sealands produkt er fra Finland) ind over Danmark og sende det til Tyskland som et danske økologisk produkt. Det er da ikke en god historie. Den gode historie er da om danske landmænds økologiske produkter. Hold nu fokus på kartofler, æbler osv - det er en god historie.

Jens Erik
Der er altså endnu ikke et voldsomt stort marked for økologi i det tyske foodservice marked. Men den gode produkthistorie som der henvises til er et virkelig godt salgsargument. I Tyskland er øko isoleret set kun interessant for børnehaver og visse restauranter som satser på øko alene. Så fokuser på den gode produkthistorie - hvoraf så måske også økologi er en del!

Klaus Jensen
Hej Jens Erik
Problem er bare, at økologi er en så lille niche og selv med en god historie rykker det ikke på betalingsbalancen. Har selv arbejdet med eksport af konventionelle produkter i mange år, vi har prøvet økologi, men vi fik ikke noget ud af det. Danske landmænd klager jo en del i disse år, så hvorfor ikke sætte fokus på de produkter landmænd kan producerer og hjælpe dem, i stedet for at sælge økologisk birke saft fra Finland. Men det er politik på borgen og det er vist en verden for sig selv, uden jord forbindelse, desværre.

Jens Erik Nissen
Hej Klaus,
Tror vi er enige - Økologi til Tyskland er isoleret set ikke interessant. Men den gode produkthistorie er en nødvendighed. En del af denne historie kan være økologi - men det rykker ikke meget i sig selv.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nu vil Mikkeller også lave chokolade

Og desuden tøj, for at det ikke skal være løgn

Grød-kæde vil fordoble antallet af butikker

Men drømmen om udlandet er indtil videre skrinlagt

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Chipsfabrikkens ældre dame kører endnu

Anlægget står ikke foran pension. Tværtimod skal det efter 13 år snart udvides.

Han tester det, der rører ved fødevarer

Gennembrud for antibiotikafrit kød

Nyhedsbrev

Arla brager frem i Asien

1

Så er fuldkorn igen i fokus

Chokoladekæde mister troen på center

Norsk pizzakomet vil åbne i Danmark - igen

Hakkekød trækkes tilbage

Varme bade til rodfrugter skal mindske madspild

EU vil begrænse plastik i miljøet og genbruge al emballage

Blandede maderfaringer med kulturåret i Aarhus

Skuffende fødevaremarked forsøger igen: Der sker forbedringer i foråret

1

Det er snart helt slut for kæde af madbutikker

Ny forskning skal fremme sunde bakterier i maden

Netto donerede over 250.000 måltider til socialt udsatte

Juicekæden i offensiven: Så mange skal åbne i 2018

Haarslev Industries vil runde 2,2 milliarder

Den fynske virksomhed sætter gang i en omfattende transformation.

Kendte restauranter rykker ind i ny terminal 2

Åbyhøj-firma på sukkerfrit eksporteventyr

Modermælkserstatning i 83 lande kan være salmonellaramt

Ugens grin: Kommunikation på russisk

Tivoli åbner med restaurantfestival

Overskuddet faldt i Chr. Hansen trods omsætningsvækst

Erhvervsliv raser over nøl i Skatteministeriet

Risiko for forurening fra mus i bagerbrød

Jysk cateringfirma har voldsomt vokseværk

Lufthavnsrestaurant nægter at lukke trods byggerod

Bite Copenhagen får ny direktør

51 restauranter med i DinnerDays

Nyt juicekoncept klar i Fredericia

1

Rekordmange direktører får karantæne

Slikhandler anker dom om millionbøde

Vodkaflaske til otte millioner kroner stjålet i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få besøg af vores mobile showroom.

Ny projektassistent ved IPW Systems

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ejner Hessel vælger ClassicMat™ til fremtidens bilhus

Det handler om fødevaresikkerhed

Tre nye medarbejdere hos Shark & Co.

Michael har afprøvet EL:CONs rotationsordning for lærlinge – nu er han udlært elektriker

Endress+Hauser præsenterer verdens første selvkalibrerende temperaturføler

Café Sommerskos historiske lokale skifter hænder

Plejer du dit virtuelle CV nok?

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila Pro-Coulmn søjlesvingkran til Lesjöfors A/S

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Leverandør til eliten

Følg Xcelgo på LinkedIn

Simas Filters A/S styrker salgsorganisationen

Scandrums A/S er valgt som emballage-partner

Det ny Cateringinventar.dk er online - Se vores nye hjemmeside

Ronnie er udlært elektriker hos EL:CON - og vil gerne lære endnu mere...

Vil elpriserne stige eller falde i 2018?

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

Fødevarelovgivning 2018

KUKA's investering i Device Insight giver spidskompetencer inden for IIoT-p...

NORD DRIVESYTEMS udstiller på ANUGA Foodtec 2018

Send til en kollega

0.191