23948sdkhjf

Becel-produkter får bøde på 40.000 kroner

Fire gange har Unilever, som står bag serien af Becel pro activ-produkter, fået besked på at ændre deres markedsføring, uden at de har rettet sig efter det. Først efter Forbrugerrådets fjerde anmeldelse af virksomheden, faldt hammeren: 40.000 kroner skal Unilever betale for ikke at have efterlevet påbuddet.
Den massive vildledning af forbrugerne startede, da Becel pro activ-serien så dagens lys for første gang i 2002. Siden da har produkterne stået på hylderne i supermarkederne og er blevet markedsført bredt som et kolesterolsænkende middel, der har gavnlig virkning for alle, der spiser det.

Men man må kun markedsføre fødevarer på, at de kan have en gavnlig virkning på sygdomme eller sygdomssymptomer, hvis anprisningen er godkendt af EU. Og det er Unilevers påstande ikke.

Det er en af grundene til, at Forbrugerrådet flere gange siden 2005 har anmeldt Unilever for ulovlig markedsføring – og hver gang fået medhold. Men Unilever har aldrig efterlevet påbuddene. Det koster dem nu 40.000 kroner i bøde.

- En glædelig nyhed, mener Sofie Krogh Holm, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet:

- Siden 2003 er Unilever gentagne gange blevet påbudt at følge fødevarelovgivningen med hensyn til markedsføringen af deres Becel pro activ-produkter. Men virksomheden har gang på gang undgået at følge afgørelserne. Det er uforståeligt, at de har formået at trække myndighederne rundt i manegen så længe. Bøden er helt på sin plads, og så håber jeg, den vil få Unilever til at følge lovgivningen fremover, siger hun.



Kilde: Forbrugerrådet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109