23948sdkhjf

Coop vil sælge grønt for en ekstra milliard

Lægger ud med at forvandle Danmarks usundeste supermarked til det sundeste

Med en ny, ambitiøs plan vil Coop øge danskernes forbrug af grønt med 50 procent over fem år.

- Vores mål er at få alle danskere til i gennemsnit at spise 300 gram grønt om dagen, hvilket er anbefalet i kostrådene. Det svarer til et ekstra salg på over en milliard kroner om året, hvilket også medfører et nyt milliardmarked for de danske gartnere, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop, i en pressemeddelelse.

I løbet af 2017 vil Coops 1.200 butikker – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma – lancere en række konkrete initiativer, der skal inspirere danskerne til at spise sundere. Det første initiativ kommer i denne uge, hvor butikkerne præsenterer den hidtil mest omfattende markedsføring af frugt og grønt med "massive prisnedsættelser".

 - Vi vil gøre op med den måde, man hidtil har arbejdet med sundhed i Danmark, ved at bringe det i øjenhøjde med alle danskere, og ikke kun tale til en snæver elite, som i forvejen er sund. Vi vil ikke være formanende, men gøre de sunde valg nemmere, billigere og sjovere, siger Jens Visholm.

- Producenter skal tænke nyt
Frem mod 2025 forventer Coop at øge salget af grønt med over en milliard kroner, svarende til en vækst på cirka 50 procent. Det betyder, at danskerne i gennemsnit øger deres forbrug af grønt med 100 gram om dagen, hvilket giver nye muligheder for de danske gartnere og grøntsagsproducenter.

- Vi ønsker, at det i videst muligt omfang skal være danske råvarer. Men det kræver, at producenterne tænker nyt, er innovative og kommer med helt nye, smagfulde grøntsager, der er nemme at håndtere for forbrugerne, siger Jens Visholm.

Coops nye sundhedsplan rulles ud med en lang række initiativer i hele landet over de kommende uger. Fra i dag vil Coop forvandle Danmarks mest usunde supermarked til det sundeste.

- Vores tal viser, at SuperBrugsen i Stenlille er den butik, der sælger færrest grøntsager. Derfor vil vi over de næste tre uger inspirere kunderne til sundere madvaner, blandt andet med sunde snacks i kasselinjen og markante prisnedsættelser på grønt, siger Jens Visholm.

Tredje del
Sundhedsindsatsen er tredje del i Coops ”Sammen om bedre mad”-strategi, der blev lanceret i 2014 med henblik på at udvikle dansk madkultur.

- Erfaringerne fra de seneste to år er, at vi kan forandre danskernes madvaner og forbedre vores egen forretning på samme tid. Det er den rejse, vi fortsætter nu med initiativet for mere sundhed, siger Jens Visholm.

I 2015 blev et fremstød for økologi lanceret med prisnedsættelser for 200 millioner kroner Det har været med til at skabe en historisk vækst for økologi i hele Danmark, hvor salget er steget med 1,8 milliard kroner, svarende til 15 procent.

I 2016 gjaldt det måltidsløsninger, hvor Coop ved årets begyndelse etablerede et nyt såkaldt C-Måltidsmarked i 400 butikker for at tilbyde færdigretter af høj kvalitet i samarbejde med blandt andre Meyers, Cofoco og Hanegal.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097