23948sdkhjf

Nyt madkoncept har kæmpesucces i kæmpekøkken

Sygefraværet faldt drastisk, da faglig stolthed blev tilsat gryderne på Nordsjællands Hospital

I foråret 2015 satte Nordsjællands Hospital de første gryder i kog i et projekt, som skulle lægge hele menuen om, bringe den frisklavede mad og fagligheden tilbage i køkkenet - og skærpe appetitten hos patienterne.

Nu - næsten to år efter det første grydeske-stik - er den hjemmelavede mad ikke blot blevet en fast rutine i hospitalskøkkenet i Hillerød: Hospitalet kan også måle, at sygefraværet blandt de ansatte er bragt ned.

Det var ikke ventet. Faktisk havde driftleder Helle Steen Petersen forventet, at de mange forandringer ville have bragt medarbejdere ud af kurs, så sygefraværet var steget.

Det er ikke tilfældet. Tværtimod er sygefraværet faldet fra 3,5 til 0,8 procent.

Det er hjemmelavet müesli, marmelade og æblemost, hjemmebagte boller, kanelsnegle og frisk frugt, der blandt andet har bragt den faglige stolthed tilbage til køkkenet.

Ændring i etaper
Nordsjællands Hospital har foretaget ændringerne i etaper. Således startede man med morgenmaden.

- Patienterne har efterlyst et mere lækkert og moderne køkken ... Nu har vi sat nydelse og madglæde i højsædet og tænkt forbedringer i hele processen. Lige fra bedre råvarer til hvordan maden bliver serveret for patienterne. Alt har fået et serviceeftersyn, siger Helle Steen Petersen, der er driftsleder i køkkenet .

Kokken Jan Friis-Mikkelsen, der er et kendt ansigt i den danske madbranche og i mange år har arbejdet for at højne niveauet i de danske køkkener, har været tilknyttet projektet. Han har sammen med køkkenet skabt det nye madkoncept.

- Vi skal give patienterne lysten til at spise tilbage, for det er ikke kun medicinalindustrien, der kan gøre folk raske. Et godt måltid kan gøre os glade, få os til at smile og i sidste ende give os kræfter, som man ikke har for mange af, når man er indlagt på et hospital. Før fokuserede vi på, at patienten skulle have den rette mængde protein, kulhydrat og fedt. Nu tør vi også tale om lysten til mad og glæden ved mad, sagde Jan Friis-Mikkelsen ved opstarten i en pressemeddelelse.

- Jan og hele holdet har været en kæmpe inspiration, og vi har rykket os uden at tabe respekten for, at vi laver mad til alle aldre. Men mest imponerende har været den gejst projektet er blevet mødt med i hele køkkenet. Selv om vi har ændret på rutiner, har alle bakket op og gjort det til en stor oplevelse, siger Helle Steen Petersen.

Færre men bedre valg
De nye menuer skærer nogle af de tidligere mange valgmuligheder væk og fokuserer i stedet på en højere kvalitet.

Flere lokale råvarer, der følger sæsonen og minimum 30 procent økologi sammen med en mere moderne anretning har fået patienterne til at spise mere og bedre. Oplevelsen skal være tættere på en god restaurant end et stort industrikøkken.

Samtidig vil en bedre spiseoplevelse give et højere kostindtag og på den måde hjælpe til, at patienterne ikke taber sig, mens de er indlagt.

Køkkenet på Nordsjællands Hospital rullede alle tre hovedmåltider, snacks, service og servering ud under det nye koncept i 2015.

I slutningen af 2016 evaluerede man projektet og fandt i forbindelse med evalueringen, at sygefraværet var faldet.

3.000 portioner anrettes daglig fra køkkenet, der har fået det Økologiske Spisemærke i bronze.

Køkkenet i Hillerød beskæftiger cirka 80 ansatte og seks elever fordelt på 15 nationaliteter. Udover mad til patienterne laver køkkenet også mad til hospitalets kantiner, mødeforplejning m.m.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078