23948sdkhjf

Harboe øger salget

Harboe har øget salget på sine hovedmarkeder og fastholder sine forventninger til årets resultat.
Bryggerivirksomhedens nettoomsætning steg i tredje kvartal med 11,1 % til 291,5 mio. kr. I de første ni måneder steg nettoomsætningen med 16,8 % til 1.005,8 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år.

Resultat før skat blev i 3. kvartal -1,1 mio. kr. mod 2,8 mio. kr. i samme periode sidste år. I de første ni måneder blev resultat før skat på 20,1 mio. kr. mod 17,6 mio. kr. i tilsvarende halvår sidste år. Der er i perioden gennemført investeringer for 107,6 mio. kr., heraf er 22,0 mio. kr. optaget som anlæg under opførsel pr. 31.01.2009.

Positiv udvikling på hovedmarkeder
Denne stigning er drevet af en positiv udvikling i afsætningen på virksomhedens væsentligste hovedmarkeder, der trodser de senere års faldende forbrug. Nye produktlanceringer er blevet positivt modtaget og har fungeret som døråbner til nye kunder og distributionskanaler.

Massiv markedsføring
I henhold til virksomhedens markedsføringsstrategi er der i forbindelse med lanceringen af de nye produkter investeret i en række salgs- og markedsføringsaktiviteter omfattende både traditionel annoncering, ”outdoor”-medier og TV-spots mv. Markedsføringsaktiviteterne har vært en tung post i budgettet, men den massive eksponering fortsætter for fortsat at drive vækst i koncernen.

Klima-øl på markedet
Harboe har også i regnskabsperioden blandet sig i klimadebatten og lanceret en ny øl under navnet ”IceBeer”. For hvert solgt produkt bliver 25 øre indsat på den nyoprettede IceBeer Klimafond, som har til formål at støtte forskning og uddannelse samt naturbevarende projekter til gavn for klima og miljø.

Nye forretningsområder inden for levnedsmiddelindustrien
Der er i perioden udviklet en række nye produkter, der har medvirket til øget afsætning. Virksomheden forventer i løbet af de næste 1-2 år at kunne lancere yderligere maltekstraktbaserede produkter, der vil kunne give adgang til nye og interessante forretningsområder inden for levnedsmiddelindustrien.

Forventninger til 2008/09
Harboe har generelt positive forventninger til fremtiden baseret på den yderligere styrkelse af koncernens forretningsmæssige fundament og markedsposition, som er etableret i 2008/2009 gennem fortsatte produktlanceringer og indgåelse af nye samarbejdsaftaler med større kunder i både Danmark og udlandet. Samtidig sikrer koncernens solide finansielle beredskab Harboe en attraktiv position i det aktuelle marked og i forhold til den internationale konkurrence.

Investeringerne i 2008/ 2009 forventes at ligge i niveauet 100-120 mio. kr., vil danne grundlag Harboes fortsatte strategiske innovations- og udviklingsaktiviteter.

Kilde: Delårsrapport for Harboes Bryggeri A/S

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093