23948sdkhjf

Netto vinder markedsandele til Dansk Supermarked

Dansk Supermarked har samlet set haft vækst i sin omsætning i 2008. Salget i Danmark steg med to pct. i forhold til året før til i alt 37,5 mia. kr. excl. moms. Især Netto har oplevet stor fremgang.
Samtidig blev 2008 året, hvor Dansk Supermarked gennemførte de største, samlede investeringer i butikker, centrallagre, IT-systemer mv. nogensinde for i alt 3,4 mia. kr.

- 2008 var et vanskeligt år for alle i detailsektoren. Alligevel har Dansk Supermarked haft kræfter og mod til både at gennemføre rekordinvesteringer og vinde frem på markedet, siger adm. direktør Erling Jensen i en kommentar til regnskabet, der netop er blevet offentliggjort.

Dansk Supermarked kan især takke Netto for, at Danmarks største detailhandelskoncern samlet set gik frem i markedsandel på hjemmefronten.

- Det er lykkedes Netto at opnå en flot fremgang på trods af den megen snak om finanskrise – eller måske i virkeligheden netop på grund af den. Der er ingen tvivl om, at når forbrugerne bliver ekstra omkostningsbevidste, bliver Netto ofte det foretrukne indkøbssted, erklærer adm. direktør Erling Jensen.

I udlandet voksede omsætningen med 4,6 pct., opgjort i danske kroner. Målt i lokal valuta er den udenlandske omsætning dog vokset en del mere, nemlig 11,6 pct. Det samlede salg i Nettos kæder i hhv. Tyskland, Polen, England og Sverige udgjorde knap 19,5 mia. kr.

På alle markeder, hvor Dansk Supermarked er repræsenteret, er der etableret nye butikker. I alt er der i 2008 åbnet 105 nye butikker, så det samlede antal nåede op på 1267.

Erling Jensen oplyste også ved regnskabspressemødet, at føtex og Bilka har oplevet svagt vigende omsætning.

Endelig har den finansielle uro kostet Dansk Supermarked tre-cifrede milliontab på værdipapirer. Samlet set betyder det et netto-resultat på 1,6 mia. kr. mod 1,8 mia. kr. forrige år.

- Vi har selvfølgelig stort fokus på både at forsvare vores markedsposition og vores bundlinje. Vi fastholder det høje investeringsniveau, og også den succesrige lancering af føtex food viser, at vi ikke har tænkt os at gå i defensiven. Dansk Supermarked kan godt mærke krisen – men vi er på ingen måde selv en virksomhed i krise, erklærer Erling Jensen.

Kilde: Dansk Supermarked / www.dsg.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093