23948sdkhjf

Tiden er moden til bedre emballager

I Danmark står fødevareindustrien for 65% af al den emballage, der produceres, og 40% af danskerne har problemer med at åbne den. Det er en udfordring, som både industrien, designerne, emballageproducenterne, emballageforskerne og forbrugerne nu skal finde sammen om at finde løsninger på – dette budskab blev i forskellige retoriske udgaver slået fast igen og igen på Teknologisk Instituts emballagekonference den 30. april.
Konferencen blev åbnet af Jens-Christian Sørensen, centerchef for Emballage og Transport ved Teknologisk Institut. Og herefter fulgte et indlæg ved Ole Linnet Juul, der er direktør for Fødevareindustrien under DI. Han erkendte, at industrien har et stort ansvar for forbrugernes kamp med emballagen – og han understregede, at det fremover skal være nemmere også for ældre og børn at åbne indpakningen på fødevarerne.

Stærkt ekspertpanel samlet
Det var en bredt sammensat skare af førende eksperter på den internationale emballagearena, der havde takket ja til at deltage og præsentere resultater fra deres forskning i konferencen ’EASE OF OPENING’ på Teknologisk Institut.

Den industrielle designer Rune Rex Andersen, der har været med til at starte firmaet berggreenandersen&, var også at finde blandt deltagerne på konferencen, og han var positivt stemt over for det faglige indhold i de mange indlæg:

- Vi er i øjeblikket i gang med at udvikle en ny type skruelåg med en stor producent og med vejledning fra Teknologisk Institut. Vi håber, at produktet er på markedet om to år, og jeg er her i dag for at søge inspiration til dette og andre fremtidige projekter. Min interesse er at lære mere om brugercentreret design og få et større kendskab til industrien, så det design, vi udvikler, ikke ender med at ryge i skraldespanden. Det her er et rigtig godt arrangement, og jeg håber på, at jeg via det danske forskningsprojekt i emballager, der er initieret og ledet af Teknologisk Institut, kan bruges som en guideline til at udvikle bedre emballageprodukter.

Et nybrud i holdning til emballagers brugervenlighed
Og der var mange tegn på, at der er ved at ske en rivende udvikling inden for udviklingen af mere brugervenlige emballager. Eksempelvis havde Torben Brocks fra pakkemaskineproducenten Fuji-Packaging A/S taget en prototype på en helt ny emballageløsning med til konferencen i håbet om, at nogle virksomheder viste interesse for ideen og også kunne videregive viden om, hvad de leder efter af nye pakkeløsninger.

- Vi har lige udviklet en ny løsning med en åbningshjælp med en genluksfunktion, som benytter sig af længdesømmet fra flowpakken. Denne åbnings- og genluksfunktion kaldes ’Swift Rip’, og det er en idé, som vi leger med i håbet om, at der er nogen, som vil være med. Og inden for det sidste år, har vi kunne mærke på industriens parter, at der er ved at sked et skred i holdningen til de krav, der stilles til emballagen – nu er brugervenlige emballager blevet et nøgleord i markedsføringen af fødevareprodukter fx for Arla og Tulip. Men det kan være sværere for små og mellemstore virksomheder selv at have ressourcer til at være med i front på området – og derfor er det jo godt, at der er et dansk emballageforskningsprojekt i gang, som kan give alle lige adgang til den nyeste viden og vejledning i form af en inspirerende guideline til industrien. Det er jo dybest set det samme problem, vi står over for, og så er det jo ekstra godt, at vi i dag kan høre om den engelske forskning på område, hvor de er længere fremme end herhjemme. For så er der håb for, at også de danske supermarkeder kan komme op i samme omdrejninger som fx Tesco i England, siger salgschef Torsten Brochs fra Fuji-Packaging A/S.

Kilde: Teknologisk Institut

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094