23948sdkhjf

Bedre indtjening, men øget konkurrene

Norske Tine har fået en god start på 2009.
Omsætningen i 1. kvartal steg med 8,6 procent i forhold til samme periode i 2008. Omsætningsfremgangen skyldes i stor grad effekten af jordbrugsopgøret i 2008 med øget pris på mælk fra 01.07.08 og 01.01.09, skriver Tine i en kommentar til regsnkabsmeddelelsen.

- Udviklingen i kvartalet var præget af uafklaret forhandlingssituation med NorgesGruppen i begyndelsen af året samt øget konkurrence, særlig fra handelens egne mærkevarer, siger koncerndirektør Elisabeth Morthen.

Driftsresultatet blev i 1. kvartal 2009 111 mio. norske kroner, en stigning på 116 mio. norske kroner sammenlignet med samme periode i 2008.

- Alle typer TineMelk og yoghurtsegmentet fortsatte den positive udvikling fra foråret med god vækst i 1. kvartal, siger Morthen og fortsætter:

- Jarlsberg og Sunniva Premium juice fortsatte også den gode vækst fra 2008. Norvegia, Sunniva Original juice og brunostene fra Tine er de produkter, der var værst ramt af den økonomiske krise og øget konkurrence. Salg til servicehandelen (kiosker og benzinstationer) viste også en større nedgang i forhold til 1. kvartal 2008.

International satsning
Salget af Jarlsberg på de internationale markeder gik godt til trods for de økonomiske nedgangsider inden for detailhandelen. I USA, der er Tines største enkeltmatked, lå salget kun marginalt bagefter året før. I Sverige og Danmark får Jarlsberg stadig større plads i butikkerne ved at Tine nu er repræsenteret gennem datterselskabet Wernersson. Tine købte i 2008 det engelske osteselskab Ilchester Cheese Company Ltd, og det går rigtig fint med at integrere bl.a. Jarlsberg som en del af porteføljen.

Kilde: Tine / www.tine.no

Læs mere om: Tine
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094