23948sdkhjf

Kvalitet i alle led

Fødevaresikkerhed er ikke kun for kvalitetsfolk. Det er op til ledelsen at integrere virksomhedens procedurer i alle led.
Sådan lyder opfordringen fra Henning Nykjaer, som er manden bag QMS Cunsult, der yder konsulentbistand til fødevare-, foder og emballageindustrien i opbygning, integration og videreudvikling af ledelsessystemer inden for kvalitet, miljø og sikkerhed.

Henning Nykjaer havde klare budskaber med til de fremmødte kvalitetsmedarbejdere på Foodsafe ’09, der løb af stabelen i Grenaa i sidste uge.

Fødevaresikkerhed er alfa omega for producenter og leverandører inden for fødevareindustrien, men hvordan tackler man egentlig kvalitetsstyring og HACCP? Henning Nykjaer ser ofte, at virksomhederne styres af frivillige standarder eller kundestandarder, hvilket han mener er helt forkert. Han lægger i stedet op til, at virksomhederne kigger sig selv efter i sømmene og udarbejder et system, der passer lige nøjagtigt til målsætningerne.

- Hvis vi skal have nyt tøj, køber vi jo ikke et sæt, der er to numre for stort – nej det skal gerne passe 100 procent og det er det samme for kvalitetsledelse, lyder det fra Henning Nykjaer, der opfordrer virksomhederne til at opbygge et system, der passer til netop dem.

Du kan her få inspiration til, hvordan I kommer i gang med god kvalitetsledelse i jeres virksomhed:
  • Først og fremmest skal I klarlægge jeres målsætninger på kvalitetsområdet. Det er ledelsens ansvar at beslutte, hvor det er relevant at måle på risikofaktorer og hvilke procedurer, der skal iværksættes.
  • Fokus skal være på systemet og ikke på en given standard. Det er vigtigt, at alle er 110 pct. tro mod systemet.
  • Kommunikation er vigtigere end dokumentation. Sørg for at udarbejde klare retningslinjer og placér ansvar i alle afdelinger. Det gælder lige fra indkøb, udvikling, vedligehold, rengøring, salg, transport til slutprodukt. Hvis medarbejderne slægter på kvaliteten i den ene afdeling kommer det til at påvirke produktet i sidste ende.
  • Lav en tjekliste, som medarbejderne skal følge til punkt og prikke. Pas på med at være alt for bureaukratiske og undgå at sætte ligegyldige punkter på.
  • Evaluer jeres arbejde løbende. Risici med lav alvor og sandsynlighed skal ikke styres.
  • Lad være med at overstyre, men undervurder heller ikke opgaven! De administrative processer er mindst lige så vigtig som produktionsprocessen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079