23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tilbagegang for hollandsk mejerigigant

Hollandske FrieslandCampina mistede omsætning i første halvår af 2009. Salget af mærkevarer stiger fortsat, mens man har oplevet et vigende salg af basisvarer.

Ifølge Landbrugsavisen havde FrieslandCampina en samlet omsætning på 4,1 mia. euro (30 mia. kr.) i første halvår af 2009, hvilket svarer til et fald på 15 % i forhold til 2008. Driftsoverskuddet faldt også og endte på 11 mio. euro. På bundlinjen steg koncernens samlede overskud dog med 30 % til 78 mio. euro, men det skyldes øgede finansielle indtægter.

FrieslandCampinas topchef Cees't Hart forklarer, at tilbagegangen blandt andet skyldes faldende omsætningen inden for basisprodukter som mælkepulver, ost og kasein. Til gengæld melder han om et stigende salg af mærkevarer.

Fordelt på produktkategorier har halvåret specielt været hårdt for ost og smør med et omsætningsfald op 20 %, mens ingrediens-divisionen faldt med 16 %. I resten af 2009 forventer den hollandske koncern faldende salgspriser og understreger, at markedet er præget af stor usikkerhed.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04