"1-4-40" er navnet på den ambitiøse handlingsplan, som koncernen netop har offentliggjort. Navnet står for: 1 vision. 4 områder. 40 handlinger.
- Alle taler om CSR og ansvarlighed. Vi har ønsket at gøre det konkret, forståeligt og målbart, siger adm. direktør Jesper Lien, Coop og uddyber:
- Vi har gennem hele vores historie arbejdet med ansvarlighed på mange områder. Det nye er, at vi sætter tempoet op, at vi gør det langt mere systematisk og at vi afrapporterer om vores resultater.
Forbrugerne vil komme til at opleve planen gennem en række konkrete handlinger og gennem et nyt logo og payoff: Den hjerteformede jordklode og teksten: ”Vi gør hvad vi kan. Vil du være med?”
Blandt de 40 handlinger kan nævnes:
* Fordobling af salget af miljømærkede varer
* Etablering af de første miljømærkede butikker i Danmark.
* Introduktion af 25 nye sunde varer som alternativ til usund snack
* Kortlægning af kalorieindholdet i Coops egne varemærker
* Reduktion af Coops driftsmæssige carbon foot print med 12 procent
* Fordobling af salget af fair tradevarer
Læs mere om visionen, målene og handlingerne på
www.coop.dk/ansvarlighed