23948sdkhjf

Nordjyder klædt på til eksportvækst

Danmarks Eksportråd kører i denne uge landet tyndt for at rådgive virksomheder om mulighederne for at udvide aktiviteterne i udlandet.
Selvom krisen kradser i erhvervslivet, behøver man ikke sætte alle vækststrategier på standby.

Dette er et af budskaberne hos Danmarks Eksportråds Eksportkaravane ’09, som i den sidste uges tid har besøgt en række udvalgte byer for at hjælpe de danske virksomheder med at ekspandere til nye markeder.

Første stop på ruten var i Aalborg hos elektronikvirksomheden RTX Telecom, som i dagens anledning havde indvilliget i at lægge lokaler til en eftermiddag med foredrag, networking og individuel sparring.

Ganske belejligt repræsenterede den første taler netop RTX. Vice President Jens Jungersen gav de 40-50 tilhørere et indblik i, hvordan virksomheden har tacklet finanskrisen. Blandt andet har ledelsen splittet organisationen i tre divisioner, hvilket har skabt en mere sammenhængende virksomhed, og ifølge Jens Jungersen står virksomheden nu godt rustet:

- Vi kommer stærkere ud på den anden side af krisen med en bedre platform. Og vi kan mærke, at kunderne så småt er begyndt at investere igen, lød det positive budskab.

Bag eksportkaravanen står Danmarks Eksportråd, som via aktiviteter i 60 lande har en stor viden at trække på i rådgivningen af danske virksomheder.

Hvor det bedst kan betale sig at eksportere til er langt hen ad vejen individuelt, men kontorchef Steen Hommel fremhævede blandt andet Asien og Fjernøsten som oplagte eksportområder i de kommende år. Det kan dog også godt betale sig at kigge på nærmarkederne:

- 60 % af den samlede danske eksport til Tyskland ligger i den nordlige del af landet. Derfor kan der for mange danske virksomheder ligge et stort markedspotentiale i det øvrige Tyskland, sagde han.

Sælg ikke når du vil men når du kan!
Blandt oplægsholderne var også Lars Krull fra Aalborg Universitet, som behandlede et andet af tidens aktuelle emner; egenkapital-investering.

Lars Krull har i mange år arbejdet med prissætning af virksomheder og kom med en række input til, hvordan man skal bære sig ad, hvis man har brug for investorer til at skabe ny likviditet til drift eller udvidelse.

Egenkapital-investeringer kan blandt andet være en løsning, hvis man som virksomhedsejer vil investere i nye markeder og har svært ved at overbevise sin bank om, at det er en god idé. Til gengæld bør man lade være, hvis man er typen, som helst vil bestemme det hele selv.

Lars Krull har gennem tiden oplevet såvel vellykkede som mindre vellykkede investeringsprojekter, og erfaringen har lært ham, at timing er afgørende. En potentiel investor slår kun til, hvis omstændighederne er rigtige og mulighederne for afkast er gode:

- Sælg ikke når du vil, men når du kan, fastslog Lars Krull.

Eftermiddagen sluttede med et par timers networking, hvor deltagerne fik mulighed for at sparre med både Danmarks Eksportråd og oplægsholderne.

Udover Aalborg har Eksportkaravane ’09 i denne uge været forbi Bjerringbro og Kolding og sluttede torsdag eftermiddag i København.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078