23948sdkhjf

Rødt mælkeresultat: Arla har blødt for milliarder i Tyskland

Det nordiske mejeriselskab har tabt 6 år i træk.

3 milliarder kroner.

Så meget har Arlas tyske datterselskab tabt i Tyskland i de seneste år, skriver Finans.dk.

Og i 2016 forventes tabet at være trekvart milliard.

En angivet årsag er, at 80 procent af Arlas tyske omsætning er private label-produkter til store detailkæder som Aldi og Lidl, og på det marked er priskonkurrencen hård.

Det tyske mælkemarked er præget af få detailkæder og mange mindre mælkeproducenter.

- Vi har i andre lande bevist, at vi evner at skabe værdi i kategorien, men jeg anerkender, at det tyske marked er meget vanskeligt. Det kræver en ekstra indsats at overbevise de tyske detailkæder om, at der er forbrugere, som er parate til at betale mere for mælken, siger Arlas koncerndirektør Peter Giørtz-Carlsen til Finans.dk.

Og siger til mediet, at han tror på, at Arla kan komme til at tjene penge i Tyskland. Hvornår, ved han ikke. Han påpeger, at der har været en stigende pristendens på mælk i 2016, og han ser tendensen fortsætte i 2017.

Arla Foods Deutschland, GmbH omsætter samlet for 13,5 mia. kr. Til og med 2016 har den forretning givet underskud 6 år i træk.

Læs mere om: Arla
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125