23948sdkhjf

Arla vil sælge meget mere økologi

Og meget andet end mælk og smør, som er altdominerende.

Bedre afregningspriser og forventning om bedre nettoindtjening fik et stort antal danske mælkebønder til at omlægge til økologi i 2016. Det får nu den nordiske andelsgigant Arla til at øge sit økologiske fokus kraftigt i Danmark. Den økologiske mælk skal udnyttes og afsættes. 

- Vi har oplevet en fantastisk vækst på økologi i lande som Sverige, Tyskland og Kina, men ikke så meget i Danmark, hvor udviklingen har været stagneret i cirka 5 år, siger Arlas danske landedirektør Jakob Knudsen til Food Supply. 

Han påpeger, at Danmark allerede havde et højt udgangspunkt, og med 30 procent økologi på mælkesalget, ligger Danmark i verdenstoppen.

Men mælk er også altdominerende. 95 procent af den økologiske mejeriomsætning udgøres af mælk og smør.

- Ser vi på andre kategorier, så ligger vi noget lavere, og det gør vi for eksempel på ost og yoghurt, og vi ser muligheder i nye kategorier som is og modermælkserstatning, siger han.

Det er altså en øget dansk produktion af økomælk, der nu får Arla, som i forvejen er verdens største økomejeriselskab, til at øge fokusset på økologi i danske kølediske og på andre produktkategorier end mælk og smør. 

Den helt store satsning i 2017 bliver derfor is-markedet, hvor udvalget af økologisk is i dag kun udgør 4 procent af det samlede marked.

Arla har i forvejen nicheprodukter som Yoggi yoghurtis og Cheasy mælkeis, og derfor ligger det ligefor at lancere brandet Arla Øko Flødeis. Til et prisniveau som ikke afskrækker de fleste.

- Der er et stort potentiale for at udvide ismarkedet med økologisk is, og vores mål er at gå fra at være nummer syv til at være nummer tre på markedsandele på ismarkedet inden 2020, siger Jakob Knudsen.

Målet er at øge den økologiske omsætning med 50 procent inden for 3 år.

Læs mere om: Arla
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094