23948sdkhjf

DLG går efter innovativ IT-teknologi

DLG-koncernen vil ud over stepperne med IT til planteavl. Derfor går koncernen fra minoritets- til majoritetsaktionær i DataLogisk A/S. Fra 1. oktober har DLG-koncernen 70 pct. af aktierne mod tidligere 35 pct.
Fra 1. oktober har DLG-koncernen 70 pct. af aktierne mod tidligere 35 pct. Selskabets stifter, Jan Yttesen, har 30 pct. af aktierne.

– Vi har valgt at øge vores interesser i DataLogisk, fordi selskabets aktiviteter er et rigtig godt supplement til DLGs øvrige produktområder inden for plantedyrkning, men også fordi DataLogisk geografisk fokuserer på landene omkring Østersøen. Det stemmer fint overens med DLGs internationale strategier, siger DLGs adm. direktør, Asbjørn Børsting, som fortsætter:

– DataLogisk har stærke IT-produkter og -kompetencer, som allerede er kendt vidt om i branchen. Vi vil gerne være med til, at den viden, der ligger i planteavlen, bliver udnyttet endnu bedre. Det kan samtidig være med til at løfte produktionsresultaterne på bedriftsniveau. Vi ønsker her samarbejde med landbrugsbedrifterne om de nye teknologiske muligheder.

Om salget af den afgørende aktiepost til DLG udtaler stifteren Jan Yttesen:
– For mig har det altid handlet om at udvikle DataLogisk til at være blandt de væsentligste aktører på markedet for IT-teknologi til landbruget. Det mål har DataLogisk nået i Danmark og Sverige. De meget nære relationer, der fremover bliver til DLG-koncernen, giver DataLogisk mulighed for at realisere det næste skridt, som er at blive blandt de væsentligste aktører på det europæiske marked.

– At DataLogisk nu bliver et datterselskab i DLG giver os øgede muligheder for markedsføring i hele Østersø-regionen, hvor DLG allerede er kendt og har en betydelig markedsandel. Det gælder Tyskland, Polen og Baltikum, og vi er allerede i Sverige, siger direktør i DataLogisk, Birger Hartmann. DataLogisk har allerede udarbejdet forretningsplaner for hurtig etablering på de nye markeder.

DataLogisk udvikler og sælger værktøjer til at optimere planteavlsproduktionen i landbruget. Ud over udvikling og salg af Næsgaard Mark.NET og Næsgaard Markkort, forhandles også GPS-præcisionsteknologi fra bl.a. Leica, AutoFarm og Ag Leader. DataLogisk blev stiftet for 22 år siden, har 16 medarbejdere og en årsomsætning på mere end 10 mio. kr.

Kilde: DLG

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171