23948sdkhjf

DC Oksekød klarer sig flot gennem krisen

Danish Crowns Oksekødsdivision afslutter regnskabsåret med en omsætning på godt 3, 1 milliarder kroner og et nettoresultat på 52,7 millioner kroner.
Det udløser en restbetaling til ejerne på 75 øre per A-kg.

- Det er et meget tilfredsstillende resultat set i lyset af de meget store udfordringer, vi har mødt gennem året. Finanskrisen slog bunden ud af hudemarkedet, og det påvirkede i lang tid noteringen negativt. Også kødmarkedet har været stærkt påvirket af den globale finanskrise. Forbrugerne har haft færre penge med på indkøb, og det har betydet færre dyre bøffer, og mere hakkekød i stedet for. Alt i alt har det betydet, at noteringen har været under pres, forklarer divisionsdirektør, Lorenz Hansen.

Strategi bærer frugt
På den positive side bidrager forædlingsafdelingen i Sdr. Felding, slagteriet i Husum og rationaliseringsgevinsterne under DC Future til et bedre resultat samlet set. Og det styrker Oksekødsdivisionen i den fremtidige konkurrence.

- Vi ser, at vores forædlingsstrategi bærer frugt. Afdelingen i Sdr. Felding har på kort tid fået en voksende markedsandel, og nye højkvalitetsprodukter styrker vores position fremover. Slagteriet i Husum har udvidet kapaciteten og tager i dag flere opgaver ind i forhold til tidligere. Og overalt i divisionen har der været fokus på omkostningssiden for at holde målene i DC Future, siger Lorenz Hansen.

Flere dyr til slagtning
Antallet af slagtede dyr steg med godt 7.500 i forhold til året før. I alt blev der slagtet 269.472 danske dyr, og det bringer Danish Crowns andel af landslagtningen op på 57,6 procent mod 57,4 procent sidste år, fortæller formanden for Kreaturudvalget i Danish Crown, Peder Philipp og nævner flere nye initiativer som årsag til vendepunktet.

- Vi har været i kontakt med flere nye, potentielle kvægproducenter gennem vores bonusleverandør-ordning. Og herigennem har vi fået en del flere dyr. Men det er ikke hele forklaringen. Jeg tror, flere producenter vælger os, fordi vi generelt har styrket vores kontakt til ejerne gennem aktiviteterne i DC Ejerservice og tilbyder en bedre service i kombination med en konkurrencedygtig notering, forklarer Peder Philipp.

Kilde: Danish Crown

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095