23948sdkhjf

Markant fremgang til Tulip

Trods finanskrisen leverer Tulip et langt bedre resultat end året før. Fokus på omkostninger og nye produkter har givet bonus
Tulip Food Company offentliggør et regnskab, der viser, at virksomheden er kommet fornuftigt ud af et turbulent år. Resultat af primær drift (EBIT) beløber sig til 131,6 millioner kroner, og det er både bedre end budgetteret og markant bedre end året før. Samtidig er Tulips cashflow positivt med 212,7 millioner kroner, som er brugt til at nedbringe gæld, hvilket yderligere bidrager til billedet af et godt år.

Tulip oplever således en yderst positiv udvikling, og administrerende direktør Flemming N. Enevoldsen glæder sig da også over, at Tulip er kommet godt igennem et år, der har været præget af finanskrisen.

- Som mange andre virksomheder, har vi i Tulip skåret væsentligt ned på vores omkostninger. Men samtidig har vi fokuseret på innovation og udvikling af nye produkter, som er tilpasset den økonomiske krise, og den kombination har været en succes. Overordnet har vi derfor haft et fornuftigt år hos Tulip, og det glæder mig især, at vores stærke mærkevarepositioner er fastholdt, og at medarbejdernes enorme indsats bliver belønnet, siger Flemming N. Enevoldsen.

Finanskrisen har dog sat sine spor flere steder i forretningen.

- Manglende eksportkreditter og dårlige valutakurser har betydet, at vi har været meget presset på det vigtige engelske marked og på vort salg til oversøiske markeder, og det har kunnet mærkes på volumen, siger Flemming N. Enevoldsen.

Selv om den lavere volumen ikke ødelægger indtrykket af, at Tulip generelt klarede sig godt i sidste regnskabsår, vurderer ledelsen, at indtjeningen kan forbedres yderligere blandt andet gennem endnu større fokus på kundernes og forbrugernes behov, der lige nu er meget drevet af lave priser.

- Vi fastholder fokus på omkostninger, og det betyder blandt andet, at vi lukker vores fabrik i Sdr. Borup. De fortsatte sparetiltag bliver kombineret med en offensiv satsning på nye innovative produkter, der skal løfte værdien af Tulips salg. Blandt andet har vi netop lanceret en ny plastemballage, som er innovativ på verdensplan, og som vi har store forventninger til. Vi fortsætter også arbejdet med at tilbyde løsninger i forhold til udfordringerne i den offentlige sektor som mad i daginstitutioner og ældrebespisning, afslutter direktøren.

Kilde: Danish Crown

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109