23948sdkhjf

Eksperter advarer discountkæderne

Discountkæderne bør satse på andet end prisen, lyder budskabet fra flere branchefolk.
Siden år 2000 er discountkædernes andel af den samlede dagligvarehandel i Danmark vokset fra under en fjerdedel til næsten en tredjedel af markedet. Og ifølge analysefirmaet GfK vil discountbutikkerne om fem år sidde på omkring 40 pct. af det danske dagligvaremarked, skriver Børsen i dag.

Foreningen Dagligvareleverandørerne har netop afholdt seminar om fremtidens discountsektor og her var eksperternes råd til branchen klare:

- Det kan blive et kapløb mod bunden, som medfører billigere, men dårligere varer, dårligere arbejdsmiljø og udflytning af produktion, lød det fra Lars Esbjerg, som er lektor i detailhandel ved Handelshøjskolen, Århus Universitet.

Han mener discountkædernes fokus på pris og stordriftsfordele kan medføre, at der udvikles færre nye produkter, fordi leverandørerne dermed har mindre incitament til at investere i udviklingen af dem. For kunderne kommer det til at betyde, at de vil opleve færre produkter på hylderne, og udviklingen fremmer også en brug og smid væk-mentalitet, som er skadelig for miljøet, lyder ekspertens argumentet.

Flere danske discountkæder er så småt ved at erkende, at de må satse på andet end prisen, hvis de ønsker at fortsætte med at kunne lokke kunderne ind i butikkerne. Landet største discountkæde, Netto, har bl.a. meldt ud, at kæden fremadrettet satser på kvalitet, vin og økologi.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078