23948sdkhjf

Priskrig på dagligvarer undervejs

Der er optræk til indkøbskrig i dagligvarebranchen, når dagligvarekæderne og leverandørerne i denne tid forhandler årskontrakter.
De danske forbrugerne er fortsat tilbageholdne, derfor må dagligvarebranchen spare omkostninger på indkøbssiden.

- Man skærer alle steder lige for tiden, og vender hver eneste femmer. Derfor bliver årsforhandlingerne med leverandørerne med bulder og brag, for spørgsmålet er jo, hvem der er mest afhængig af hvem, siger Kaspar Baldvinsson konsulent i Retail Institute Scandinavia til Business.

Coop har for første gang integreret discountkæden Fakta i detailgigantens indkøbsprogram, for at kunne lægge et større pres på leverandørerne.

- Det er klart, i og med at vi skal reducere vores omkostninger for at holde indtjeningen oppe, er noget af det vi skal, at forbedre indkøbsbetingelserne med vores leverandører, siger Jens Juel Nielsen, pressechef i Coop til Business.

Nicheprodukter får lov at blive
Detailbranchen har tidligere frygtet, at det øgede prisfokus ville betyde enden for især de mindre leverandører. Men de har ikke nødvendigvis mere at frygte end de helt store spillere, mener Jens Juel Nielsen fra Coop:

- I opgangsårene har vi fået en masse nicheprodukter ind fra mikrobryggerier og små mejerier og den slags, og dem kan vi ikke bare skære ned på. De er med til at differentiere os fra konkurrenterne, så det duer ikke at presse dem ud.

Kilde: Business

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062