23948sdkhjf

Massive investeringer er del af Arlas taktik for 2010

I 2010 skruer Arla op for tempoet med et nyt offensivt drifts- og investeringsbudget, som sætter fokus på marketing, kapacitetsudvidelser, men også effektiviseringer.
- Målet er højest mulige mælkepris til landmændene, og det er i et meget prisbevidst marked med store og hurtige udsving. Vi kommer fra et år, hvor vi har brugt mange kræfter på at spare og været lidt i defensiven på grund af den globale økonomiske krise. I 2010 går vi i offensiven og viser kunder og forbrugere verden over, hvad Arla står for, kan og vil, siger Peder Tuborgh.

Marketing skal skabe merindtjening
I 2010 sættes der fuld fart på udviklingen af de globale varemærker Lurpak og Castello, som skal være med til at flytte ca. 250 millioner liter rå mælk fra produktionen af industriprodukter over til produktionen af højtforædlede produkter, som giver en højere indtjening til selskabet.

Også Arla-varemærket og konceptet ”Tættere på naturen” vil blive endnu mere synligt i 2010. Men dette kræver massiv markedsføring, og derfor er marketingbudgettet i 2010 øget med 30 procent i forhold til 2009.

Arla Foods budgetterer med en forventet vækst i nettoomsætningen i 2010 på 2-3%, dvs. en nettoomsætning på ca. 47 mia. DKK.

Arla Foods budgetterer med en forventet vækst i Arla-indtjeningen i 2010 på ca. 7%, dvs. en Arlaindtjening på 226 danske øre/kg., svarende til et nettoresultat i 2010 på ca. 950 mio. DKK.

Behov for øget kapacitet og effektivisering
Den øgede marketingindsats skal øge salget – og dermed produktionen – af Arlas forædlede produkter. Det vil skabe et behov for øget kapacitet i Arlas produktion. Derfor går næsten halvdelen af 2010’s samlede investeringsbudget på 1,843 milliarder kroner til netop kapacitetsudvidelser og strukturtilpasning.

- Vi skal øge forædlingen af vores produkter og give mælken mere værdi for forbrugeren. Vi har et mål om at omsætte for 75 milliarder kroner i 2015, og der kommer vi ikke hen uden at udvide vores kapacitet ganske betydeligt. Vi sparer alle de steder, vi kan, men vi kan ikke spare os til en øget omsætning. Der skal investeringer til, siger Peder Tuborgh om det største investeringsbudget i koncernens historie.

Effektiviseringer er også en del af strategien, og her lægger budgettet op til en stram styring af udgifterne i Arla Foods.

- Arla holder fast i spareplanen fra foråret 2009 og jagter samtidig yderligere effektiviseringer. Det skal holde omkostningerne på 2009 niveau, siger Peder Tuborgh.

Et andet fokusområde for Arla Foods i 2010 er at genskabe en bæredygtig indtjening til sine ejere, de knap 8000 andelshavere i Sverige og Danmark.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078