23948sdkhjf

Starbucks satser på Europa

Kaffekæden Starbucks kan i næste uge præsentere sit bedste kvartalsregnskab hidtil. Nu vil Starbucks i højere grad indtage Europa.
Starbucks-topchef Howard Schultz vil på onsdag fremlægge første kvartalsregnskabet i London. Det er første gang Starbucks præsenterer regnskab udenfor USA, og det tolker analytikerne ifølge Times Online som et tegn på, at kaffegiganten gerne vil understrege, at man er et globalt brand.

To tredjedele af Starbucks’ 16.000 butikker ligger i USA, men her får koncernen skrap konkurrence fra fastfood-kæder som McDonald’s og Dunkin Donuts, der begge tilbyder billigere kaffe end Starbucks.

Samtidig er den amerikanske kaffekultur mere rettet mod konventionel kaffe end i Europa, hvor forbrugerne gerne prøver kræfter med de mere eksotiske – og dyrere kaffevarianter. Og det får altså analytikerne til at vente, at Starbucks vil se mod Europa for at finde vækst.

Det bedste kvartal nogensinde
Trods de skærpede kår på hjemmebanen ventes Starbucks-chefen at kunne fremvise det bedste kvartalsregnskab nogensinde. Analytikerne venter således en nettoindkomst for første kvartal omkring de 217 millioner dollars mod 64,3 millioner dollars i samme periode året før, og 150 millioner dollars i kvartalet før.

Starbucks har skåret hårdt i omkostningerne det forgange år. Ikke mindre end 6.000 stillinger er blevet nedlagt, og godt 300 butikker lukket.

Samtidig har Starbucks præsenteret en række nye produkter, blandt andet en pulverkaffe ved navn Via, der ventes at ramme de europæiske supermarkedshylder i løbet af foråret.

Kilde: Business

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094