23948sdkhjf

Krombacher spår faldende tysk ølsalg

Det tyske ølmarked svinder ind i 2010, vurderer den tyske bryggerivirksomhed Krombacher.
Det er især den stigende gennemsnitsalder i den tyske befolkning, der fører til et mindre ølforbrug, vurderer direktør Uwe Riehs.

- Konsolideringspresset i Tyskland vokser, da vi har overproduktion i et faldende marked, konstaterer direktør Uwe Riehs.

Han erklærer samtidig, at Krombacher har penge på kistebunden til at deltage i konsolideringen. Det skriver TV2 Finans.

VM i fodbold hjælper
Krombacher leverede i 2009 en uændret omsætning på 643 mio. euro, da et fald i ølproduktionen på 1,2 pct. blev opvejet af et større salg af sodavand.

Ølforbruget per indbygger i Tyskland er faldet til 110 liter i 2009 fra 126 liter i 2000.

Krombacher venter, at dette vil falde yderligere i 2010, selvom VM i fodbold vil bidrage med en positiv effekt, der estimeres til 0,5 pct. af det samlede salg.

Krombachers salg er også sat under pres af stigende konkurrence fra producenter af discountøl, der sælger en billig bøhmand til helt ned til 19 eurocent, svarende til 1,5 kr., for en halv liter øl.

Det tyske bryggeri vil dog ikke give discountproducenterne kamp, men derimod forsøge sig med salg af the-baserede drikke. Krombacher er den bedst sælgende pilsner i Tyskland.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.203