23948sdkhjf

Kunderne køber stadig mere økologi

Mere end 20 procent af Irmas totale omsætning er nu økologisk.
Det samlede salg af økologiske varer nåede næsten en halv milliard kr. i Irma i 2009, og andelen af den totale omsætning nåede dermed 21,2 procent.

Det er så vidt vides det højeste tal for nogen supermarkedskæde i verden. I 2002 var det tilsvarende tal 8,4 procent.

Vil sælge endnu mere økologi
Derfor udvider kæden nu både udvalget af økologiske varer og markedsføringen i 2010.

- En væsentlig forklaring på, at succesen med de økologiske varer fortsætter, er, at der kommer mange nye, velsmagende økologiske produkter. Eksempelvis var der for få år siden næsten ikke noget ordentlig økologisk vin på markedet, siger indkøbschef Hans Christian Ipland, Irma og fortsætter:

- Det er der kommet, og det betyder, at vi har øget salget fra de næsten usynlige 0,3 procent til 7,8 procent af vores samlede vinsalg.

Øko skal smage bedre
Kød var også tidligere meget lille inden for økologi, men i 2009 udgjorde salget 14,4 procent af det samlede salg.

- Vi tror, at fremtidens forbruger vil efterspørge mere og mere økologi – men en klar og afgørende forudsætning er, at de økologiske varer også smager bedre end de tilsvarende konventionelle, siger Hans Christian Ipland.

På landsplan havde de økologiske varer i 2009 en andel på cirka 5 procent af den samlede dagligvarehandel.
Læs mere om: Irma
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093