23948sdkhjf

Greenpeace roser danske supermarkeder

Detailbranchen er kommet ind i kampen om bæredygtigt fiskeri, mener miljøorganisationen.
Det går helt klart fremad, men dog lidt langsomt.

Det er konklusionen i en ny undersøgelse fra Greenpeace af supermarkedernes indkøb af fisk og skaldyr.

Rapporten følger op på det arbejde, Greenpeace begyndte i 2008, for at få supermarkederne til at stoppe med at sælge udrydningstruede fisk eller fisk fanget med ødelæggende metoder.

- Det er fint at se, at supermarkederne lyttede og fik udviklet politikker for, hvordan man indkøber fisk. Det er dog lidt skræmmende, at der skulle så hårdt pres til. Det var jo mere betryggende, hvis supermarkederne ikke havde været så modstræbende, men i stedet selv gik aktivt ind i problematikken, lyder vurderingen fra Hanne Lyng Winter, marinbiolog i Greenpeace.

Ros til Lidl og Rema 1000
Lidl og Rema 1000 har udviklet de bedste fiskepolitikker. Men der er stadig et langt stykke at gå for alle danske supermarkeder, konkluderer rapporten.

Hanne Lyng Winter mener:

- De danske supermarkedskæder har stort set taget det første skridt og er kritiske overfor de allermest truede arter. Men næste skridt mangler. De skal blandt andet proaktivt forholde sig til fangstmetoder og fangstområder for alle de mange arter, selvom det er meget kompliceret.

Hent rapporten gratis på hjemmesiden for Greenpeace og se hvordan, de enkelte supermarkedskæder bliver vurderet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109