23948sdkhjf

Her er landets ni sundhedsfremmende supermarkeder

Onsdag kårede fødevareministeren ni dagligvarebutikker, som danskerne mener, er de bedste til at gøre det nemmere for dem at træffe et sundere valg af madvarer.
Kåringen er resultatet af den landsdækkende kampagne for det fælles nordiske ernæringsmærke – Nøglehullet.

I de sidste par uger har forbrugerne kunnet indstille deres lokale dagligvarebutik hvis den har gjort en særlig indsats for at gøre det nemt at vælge sundere.

Mere end 10.000 forbrugere har indstillet og stemt, oplyser Fødevareministeriet.

Et dommerpanel bestående af personer, som alle på forskellig vis beskæftiger sig med sundhed, forbrugere eller detailhandel har nu udvalgt de ni vinderbutikker, som får deres vinderdiplom overrakt af fødevareminister Henrik Høegh.

- Det er foran hylderne eller køledisken i det lokale supermarked og dagligvarebutik, vi som forbrugere hver dag skal foretage valget mellem det sunde og mindre sunde. Med det nye nøglehul på varerne bliver det nemmere for selv de travle familier at træffe et sundere valg i hverdagen, siger fødevareminister Henrik Høegh.

De ni butikker vandt bl.a. på deres indsats for at øge synligheden af de sundere varer og på personalets kendskab til sundere alternativer.

De ni vindende butikker er:
• Hovedstadsområdet: Super Best, Bagsværd Hovedgade, Bagsværd
• Nord, midt og vest-sjælland: Super Brugsen, Vestergade, Tølløse
• Sydsjælland, Lolland-Falster og Møn: Super Brugsen, Kæpgårdsvej, Nr. Alslev
• Nordjylland: Rema 1000, Hjørringvej, Frederikshavn
• Midtjylland – vest: Kvickly, Brogårdsvej, Holstebro
• Midtjylland – øst: Føtex food, Guldsmedgade, Århus
• Sønderjylland: Rema 1000, Seestvej, Kolding
• Fyn: Kvickly, Vestergade, Svendborg
• Bornholm: Kvickly, Købmagergade, Nexø

- Det er positivt, at så mange dagligvarebutikker landet over har taget mærket til sig og gjort en ekstra indsats for at gøre udbuddet sundere, så forbrugerne kan gå hjem med fyldt indkøbspose og god samvittighed, siger fødevareminister Henrik Høegh.

Målet med Nøglehulskampagnen er at øge forbrugernes kendskab til det grønne Nøglehul, som i dag sidder på bl.a. brød, pålæg og færdigretter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078