Dansk Supermarked kan konstatere, at finanskrisen i 2009 påvirkede aktiviteterne i Danmark, Storbritannien, Polen, Tyskland og Sverige.
Totalomsætningen faldt nemlig med 1,7 procent til 57 mia. kr., fremgår det af årsrapporten for 2009.
Tallet er blandt andet påvirket af forringet vekselkurs for valuta fra Storbritannien, Sverige og Polen.
Men måske er der ikke grund til at klage, for resultatet før skat steg med ti procent til 2,1 mia. kr.
Noget tyder på at danskerne handlede flere billige varer i 2009.
Omsætningen i Føtex, Bilka og Salling faldt nemlig, mens den steg en anelse i Netto. Samlet set, faldt omsætningen i Danmark med 0,7 procent.
Øget konkurrence om kunderne var også tydelig, og mens både Føtex og Netto øgede deres markedsandel, måtte Bilka se sin markedsandel skrumpe lidt ind.
Alt i alt kunne Dansk Supermarked dog øge sin markedsandel på det danske marked i 2009.
75 nye Nettobutikker og tre Føtex supermarkeder åbnede i i Danmark i 2009, hvilket bragte det totale antal butikker i koncernen op på 1348.