23948sdkhjf

Intern kommunikation sikrer den korrekte rengøring

Kommunikation er, hvis den anvendes bredt i virksomheden, et stærkt redskab i valideringen og optimeringen af rengøringsprocesser.
Klumme af konsulent Annette Baltzer Larsen, FORCE Technology.

Derfor er det af største betydning, at HACCP-teamet formidler og diskuterer forudsætninger, procedurer og resultater af rengøringsvalideringen med hele personalegruppen.

Så undgår virksomheden store hygiejniske problemer med deraf følgende kvalitetsmæssige brist i det producerede levnedsmiddel.

Rengøring skal være korrekt
Øget produktion og flerholdsskift er ensbetydende med mindre tid til rengøringen og den efterfølgende tørring af produktionsanlæg og lokaler.

Virksomheder ønsker en rengøring med et minimalt forbrug af ressourcer (tid, kemikalier, vand og energi). Valideringen af rengøringsprocessen skal derfor dokumentere, om rengøringen har været tilfredsstillende.

Er rengøringsprocessen utilstrækkelig, kan det betyde at produktet bliver kontamineret med følgende:
• kemikalier; rengøringsmidler eller desinfektionsmidler
• et tidligere produkt
• mikroorganismer
• fysiske elementer, f.eks. glas, støv, skidt mv.

Rengøringsvalideringen udføres derfor for at bekræfte, at rengøringsprocessen foretages korrekt og at den afledte rengøringseffekt er tilfredsstillende.

Indhold i rengøringsvalideringen
For at virksomheden får succes med rengøringsvalideringen, er det vigtigt, at proceduren for rengøringsvalideringen er gennemtænkt.

Emner som: fastsættelse af acceptkrav, gennemgang af produktionsudstyr, analysemetode, rengøringsmetode, rengøringsmidler og vandkvalitet, vurdering af biofilmproblematikken samt vurdering af ”worst case” situationer i produktionen, er derfor væsentlige elementer i rengøringsvalideringen.

Et andet væsentligt element i rengøringsvalideringen er, at HACCP-teamet formidler og diskuterer forudsætninger, procedurer og resultater af rengøringsvalideringen med personalet.

Et vigtigt element, som gør at virksomheden opnår yderligere værdi af valideringen.

God intern kommunikation
Den interne kommunikation mellem kolleger og HACCP-teamet er en forudsætning for, at der udvikles en fælles forståelse og samarbejde omkring kvaliteten og fødevaresikkerheden i virksomheden.

Er kommunikationen blandt personalet konstruktiv i forbindelse med planlægning, udførelse og rapportering af valideringen, vil det betyde, at der opstår færre fejl og dermed øget ensartethed i de daglige rengøringsprocedurer.

Fordel i uddannelse
Medarbejdere skal føle sig rustet til at kunne give sit besyv med – her kommer uddannelsen af personalet ind som en vigtig del.

Virksomheden kan med fordel uddanne alle i virksomheden, så de kender til de vigtige elementer, der har betydning for rengøringsvalideringen: hygiejnisk design, biofilm, rengøring, kemikalier mv.

Ofte er det de personer, der til dagligt står ved den pågældende maskine, der ved, hvor ”skoen trykker” med hensyn til f.eks. rengøring eller hygiejnisk design.

Pakkerimedarbejderen, der dagligt går ved pakkemaskinen, er derfor ofte den bedste til at kunne påpege uhensigtsmæssigheder, lige præcis på denne maskine.

Løbende forbedring af rengøring
Med et bredt samarbejde omkring valideringen blandt medarbejderne i virksomheden, vil resultaterne kunne anvendes som et vigtigt og stærkt redskab i den løbende forbedring af rengøringsproceduren og processen.

Ved hjælp af en god og omhyggelig rengøring af produktionsudstyr og lokaler, valg af hygiejnisk design til produktionsudstyret, og ikke mindst den efterfølgende validering, kan den hygiejniske standard af produktionsanlægget højnes.

Herved undgår virksomheden de store hygiejniske problemer med deraf følgende kvalitetsmæssige brist i det producerede levnedsmiddel.

Kilde: Af konsulent Annette Baltzer Larsen, FORCE Technology

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078