23948sdkhjf

Danske råvarer på japanske hylder

Nyt fremstød skal markedsføre danske råvarer i Japan, der med sine 120 millioner kvalitetsbevidste indbyggere er et stort og lukrativt marked for danske fødevareproducenter.
Danmarks ambassade i Tokyo gør sit for at markedsføre dansk svinekød, jomfruhummere fra Læsø og friske, grønne bønner.

På den japanske satellitkanal BS Fuji toner Claus Meyer frem på skærmen, hvor man kan se ham lave mad.

Ny kampagne
Japanerne er ved at få øjnene op for dansk madkultur og danske råvarer, oplyser Udenrigsministeriet.

Både grisene der er afbilledet på den danske ambassades facade og Claus Meyer på de japanske tv-skærme er led i ambassadens nye ”Honest Food”-kampagne – et fremstød, der skal markedsføre danske råvarer i Japan, der med sine 120 millioner indbyggere er et stort marked for danske fødevareproducenter.

- Der er allerede en stor dansk eksport af svinekød, ost og rejer til Japan, og danske råvarer efterspørges på grund af den høje danske fødevaresikkerhed og den gode kvalitet. Med Honest Food håber vi at kunne udvide sortimentet af danske fødevarer i Japan, blandt andet ved at fokusere på produkter til den japanske detailhandel og restaurationsbranchen, siger Katja Goodhew, der er ambassadens statskonsulent for landbrug og fødevarer.

Hun fortsætter:
- Vi vil brande Danmark som et kvalitetsland for fødevarer, på samme måde som dansk design for de fleste japanerne automatisk er synonymt med kvalitet.

Asiens største madmesse
Sattelitkanalen BS Fuji, der viser madprogrammet New Scandinavian Cooking med Claus Meyer, kan ses af 25 millioner japanere, og programmet er blandt andre sponsoreret af virksomheder som Carlsberg, Dan Sukker, Eva Solo og Landbrug & Fødevarer, der altså også kan se frem til at få masser af eksponering i Japan i forbindelse med udsendelsen, oplyser Udenrigsministeriet.

Udover programmet og facaden afholder ambassaden også en række særarrangementer med fokus på danske specialvarer, såsom økologiske fødevarer og danske råvarer i luksusklassen.

Danmark vil også være synlig på Asiens største madmesse FoodEx, der finder sted i Tokyo i begyndelsen af marts måned.

På messen bliver det blandt andet muligt for japanerne at smage danske Samba flødeboller ligesom Arla også vil være repræsenteret.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11